Elegia© by Fisana

Gå til indhold

Bilde

Tanker og tilbakeblikk ved slutten av året

• Venligst logg inn for å besvare
9 svar på dette emne

#1 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,901 Poster:

Skrevet 07 December 2017 - 06:53 AM

Hei.

Vi er I December og snart slutten på 2017. Som de tidligere år jeg har bodd her så har det vert oppturer og nedturer, men mest oppturer, læring og erfaringer. Som transseksuell så har jeg utviklet meg voldsomt, spesielt hjernen min har hatt en kjempeutvikling. Jeg har fått slappet av og være meg selv og er blitt respektert for den jeg er.

Jeg valgte å bo I lag med Filippinere, og dette har gitt meg en stor kjennskap til kulturen her. Gitt meg innsikt I hvordan ting fungerer. Jeg er med på møter her I byggefeltet, og nylig var jeg på Julefest sammen med de med leker og moro. En spleisefest der alle I de forskjellige gatene leverte mat og gevinster. Dette styrker vennskapet. Her er der blant annet 2 personer som kjenner godt til Dumaguete.

Jeg har sagt tidligere og jeg sier det igjen. Å bo her, er på en måte som jeg alltid har bodd her. Tilhørigheten for meg her jeg bor og til Filippinene er stor, og jeg ønsker å få bo her så lenge jeg kan, for det gir meg mye. Klimaet er ufattelig bra for meg, og gjør at jeg kan fungere med de skavankene jeg har. Dette har styrket seg nå, når jeg fikk på plass denne ekstra helseforsikringen, slik at jeg kan slappe av og konsentrere meg om mitt daglige liv her og ta vare på min kropp og sjel.

Alle har vell litt de sliter med når det gjelder helse. Så jeg vil si til alle: Ta dette med helsa di på alvor og gjør det du kan for at den er god, slik at du kan være en hjelp og støtte for familien din så lenge du kan.

Når det gjelder kosthold, så er jeg nøye med hva jeg putter I munnen. Min kinesiske lege fikk meg til å forandre min livsstil, og jeg har mye å takke han for. Han er forøvrig på Messenger og heter Joseph Huang.

Jeg har fått meg 5 urte planter som jeg har plantet I potter med organisk mold, og de bruker jeg I matretter. Håper jeg etterhvert får laget meg en liten opparbeidet hageflekk med urter og egne grønnsaker.

Jeg bruker mye urter og helsemessige matvarer og te her, og jeg merker at dette har hatt god effekt på kropp og hjerne.

Når det gjelder trening, så går jeg fortsatt mine runder her I byggefeltet og ellers. Som transseksuell så mister jeg ca 25 % av muskelmassen som østrogenet omdannes til fett. Det merker jeg godt. Derfor er jeg nå begynt å innlemme noen øvelser for å unngå stivhet I kroppen, trene litt muskler og balanse. Blant annet skrå muskler I ryggen, muskler I sete, lår og mage. Kneet mitt er utrolig bra nå. Hadde litt problemer med ryggen her tidligere, men øvelsene har nå fått den fin. Har hatt en smerte I lysken som jeg og har kjent på utsiden av låret og ned mot kne, på det beinet og kne som er friskt. Jeg abbonerer på Norsk Helseinformatikk og såg at dette kunne være betennelse I Ilipsoasmuskelen som går fra korsryggen og ned I lysken. Det er 2 stykk. En liten og en stor Soasmuskel.

Som transseksuell så har jeg også skrevet brev til Helsedirektoratet og spurt etter oppfølging fra dem, blant annet hjelp til et godt treningsopplegg for meg I min alder og ellers at jeg får tilgang til noen jeg kan ha kontakt med og stille spørsmål.

Når det gjelder Philguiden, så kommer jeg til å komme innpå når jeg har noe å berette som er viktig for alle som ønsker å finne seg en partner her og etterhvert ønsker å bo her, og ellers.

Jeg kommer ikke til å kaste meg inn I diskusjoner mer for jeg har fått flere på trynet og som jeg blir dårlig av og som tar tid å komme over. Som regel er det av de som tror de har rett på sannheten, men som det viser seg slett ikke å være tilfelle. Dette nevnte og Åge I en post, han sa: Det verste han så var gamle gubber på Asiaforum som trodde de hadde evig rett til sannheten og kappet hode av nye som kom innpå. Så det å være litt mere ydmyke overfor hverandre er en god egenskap. Jeg ser at det er mange som trenger hjelp til det ene og andre, også de som tror de vet alt.

Jeg er I utgangspunktet en positiv kvinne og vil alle vel, og byr av meg selv. Som Åge sa I et emne jeg hadde: Du er den enste på Filippinene som skriver fast her på Philguiden. Vel Åge, det blir det ikke mere av, men som sagt hvis det er noe viktig for alle på Philguiden å få belyst så kan jeg kanskje hjelpe til.

Blant det jeg har tatt opp og skrevet om på Philguiden er emnene:

1. Transseksualisme,

2. Matretter for en bedre helse,

3. Ektefellepensjon, der jeg fikk løst opp og fant ut av, der de som holdt på ikke kom videre.

4. Ekstra Helseforsikring I tillegg til det vi får Helfo, har jeg engasjert meg i, som nå er funnet ut og som jeg allerede har fått meg.

5. I det seneste har jeg engasjert meg I hvilke rettigheter en Nordmann som er gift med en Filippina har, ved kjøp av tomt og å bygge seg hus, og belyst de fleste spørsmål rundt dette.

6. Rapportering om krigen I Marawi.

I slutten av Oktober og noen dager I november var jeg I Bacolod og besøkte gravplassen til min kones foreldre og slekt. Jeg tok mange videosnutter I Bacolod og Silay. Jeg var blant annet og skulle lage en video om sukkerrør og foredling, og hadde håp om å få komme inn på en fabrikk der. Jeg var der fabrikken er og selv om min svigerinne som var med har hatt slekt som har jobbet der, så kjente de godt til navnet, men det var bevoktet og vi måtte ha tillatelse fra turistmyndighetene I Silay City slik at vi kunne få en guidet omvisning. Det kunne vi få, men guiden var ikke der den dagen og siden det var siste dagen der, så ble det desverre ikke noe av. Jeg har imidlertid tenkt å lage en Del 1 av dette og så får jeg se om jeg kan ha hellet med meg neste gang slik at jeg får laget del 2.

Nå nylig har jeg vert og tatt kjøretimer på en kjøreskole I nærheten, for å prøve å få meg førerkort. Jeg har godt den samme vei som Filippinere gjør. Dette fordi jeg klippet mitt førerkort I Norge og sendte det til Skattedirektoratet. Det førerkortet jeg hadde, kunne jeg kjøre alle mulige kjøretøyer og hadde vel en verdi på bortimot NOK 100 000.

Jeg ville ta kjøretimer for å oppleve og lære å kjøre her I Manila, og traff på en Super God kjørelærer. Der vi kjørte på steder som var ukjent for meg. Smale veier med hus tett innpå og yrende folkeliv der du så vidt kunne passere ved møte med en Jeepney, og trisycler og biler og motorsykler. Der gikk det ikke fort. Dette kunne det lages video av og her var det historiske ting. Trenger ikke søke langt av gårde for å finne mye interessant her på Filippinene, men jeg vet ikke om jeg ville gått langs denne veien en sen kveldstime. Kjørelæreren fikk meg til å slappe av og nyte kjøreturen, og han forklarte alt så godt at det satt. Var til og med innom rundkjøring. Jeg ser annerledes på kjøring I Manila nå enn jeg gjorde før denne opplæringen. Det er ikke så galt tross alt, og mye mye bedre enn da jeg var her for føste gang på 80 - 90 tallet.

Jeg kunne fortalt mye om dette å ta førerkort her, I fra begynnelse til slutt, men det blir det altså ingenting av nå, når jeg ikke er på forumet lenger. Trenger ikke å bli nedverdiget når jeg skal inn der, så jeg holder meg borte.

Vel, 62 år og ta førerkort, litt crazy, men artig. På førstkommende mandag skal jeg ta medisinsk test, det er for å sjekke om jeg er edru, tror jeg. Og så er det denne skriftlige testen. Går det bra så får jeg førerkortet skrevet ut på mandag. Skal stille opp der kl. 07:00, når de åpner.

Kan hende jeg får meg førerkort for motorsykkel også. Jeg hadde stor motorsykkel I min ungdom I Norge. Slår meg sammen med han der Hells Angels typen i Angeles:-))

Så håper jeg at fremtiden blir god for alle og at vi alle får et godt liv. Det er utrolig spennende med utviklingen som skjer her på Filippinene og det er en rivende utvikling som skjer overalt. Jeg ønsker Filippinerne lykke til med utviklingen og moderniseringen på Filippinene og at de får en flott fremtid å gå imøte.

Ønsker dere en god Jule og Nyttårs feiring og alt godt I det nye året.

• 2

“ I can do all things thru Christ who gives me strength.” Phil. 4:13

#2 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,901 Poster:

Skrevet 09 December 2017 - 05:39 AM

Hei.

Slik vil jeg leve til jeg dør. Ja, ikke vær redd at jeg skal ikke gjøre noe drastisk. Jeg elsker livet og det holder meg oppe og driver meg framover. Må bare skrive det så dere ikke setter i gang et stort apparat.

Leva tils jag dør med Mikael Wiehe 2017, på Spotify. ( Har ikke link)

Til min elskede kone.

Du er den jeg kunde va, med Mikael Wiehe 2017, på Spotify.( Har ikke link).

Ja, endelig er vi sammen igjen.
  • 1

#3 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,901 Poster:

Skrevet 09 December 2017 - 12:09 PM

Hei.
Link til Den jag kunde va.
https://youtu.be/bqVKHQ47BbA
  • 0

#4 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,901 Poster:

Skrevet 11 December 2017 - 05:14 AM

Hei.
Da har jeg fått førerkort. Må bare vente noen timer til de får skrevet det ut.

YES... YES.... YES..
  • 3

#5 acer

acer

7. far i huset

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6,730 Poster:
  • Locationkarmøynå ^ pitalo , san fernando , cebu

Skrevet 11 December 2017 - 07:27 AM

Hei.

YES... YES.... YES..

Gratulerer , dette må da være årets julepresang  :P

• 0

det kjedeligste med livet er at det finnes så mange vakre kvinner og så lite tid

#6 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 7,808 Poster:

Skrevet 11 December 2017 - 09:33 AM

Hei.

YES... YES.... YES..

Bra, men har du/dere bil?

• 0

#7 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,901 Poster:

Skrevet i går, 01:02 AM

Hei.

Ja, jeg har og stilt spørsmål på forumet mange ganger, men får ikke svar. Sikkert fordi jeg er en gammel dritt kjærring. Greit nok. Så jeg sier: Takk for sist.

• 1

#8 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 7,808 Poster:

Skrevet i går, 12:22 PM

Hei.

Ja, jeg har og stilt spørsmål på forumet mange ganger, men får ikke svar. Sikkert fordi jeg er en gammel dritt kjærring. Greit nok. Så jeg sier: Takk for sist.

Hva har du stilt spørsmål om Frøya?

• 0

#9 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,901 Poster:

Skrevet i går, 12:42 PM

Hei.
Flere ting.
Nå er det slutten av året så alt er tilgitt og oppgjort, så starter vi det nye året med blanke ark.
  • 0

#10 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,901 Poster:

Skrevet i går, 01:07 PM

Hei.
På tampen av året har jeg fått noe annet å tenke på. Vel, jeg tenker ikke så mye på det og holder på med mine daglige sysler som vanlig.
Jeg har fått en liten kul i brystet, i nærheten av brystvorten.

Under brystvorten ligger det mange kjertler som kan bli hovne og harde og ømme, av og til kan det og komme en lite smerte eller som et slags stikk, når hormonene holder på der, så det er vanlig, men det er første gang jeg har kjent en liten kul.

Det er skjelden en transsexuell får brystkreft, men det har skjedd. Jeg skal til legen i januar så jeg skal få tatt en mammografi da. Tror de bruker ultralyd på meg siden jeg har implantat.
Velger å tro det bare er hovne kjertler. Har ingen symptomer på at det er noe spesielt som skjer.

Det er i Høyre bryst at kjertlene er litt hovne og hardere enn i det andre. Dette brystet er litt mindre enn det andre, veldig liten forskjell, kanskje litt mindre utviklet enn det andre, men en slik forskjell er også vanlig hos kvinner.
Jeg er ved godt mot og kroppen fungerer som ellers.

Jeg går ikke rundt og tenker på det, men kanskje det ligger og surrer i underbevisstheten. Brystet har ellers ingen kuler, har fin form og ikke noe uvanlig. Ingen kul i armhulen heller.
Ville bare informere dere, så skal jeg oppdatere litt om dette når jeg har noe å mer å berette.

Som Mikael Wiehe sier. Døden virker på meg som vara triste greier. :-)
  • 0

0 bruker(e) leser dette emne

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere

Copyright © 2017 Your Company Name