Elegia© by Fisana

Gå til indhold

Bilde

Sommeren 2017: Reisebrev fra Lars

• Venligst logg inn for å besvare
12 svar på dette emne

#1 Lars

Lars

Sponsor

• Administrators
  • 2,336 Poster:

Skrevet 21 June 2017 - 06:18 PM

Ja, så er tiden inne for å hente våre to siste barn på Filippinene. Vår familie på 4 i Norge blir nå til 6, så får vi håpe det går like bra som når vi utvidet vår norske familie fra 1 til 4. Litt selvskryt skal jeg gi meg selv, jeg er ferdig med en prosess på to og et halvt år for å få hele familien til Norge. Det har vært en periode med ekstremt mye jobbing fordelt på to arbeidssteder. Det spiller ingen rolle i dag, vi skal gjenforenes alle sammen og bygger vårt liv videre i Norge. Hver eneste arbeidsdag har med dette vært meningsfull.

Så over til reisen: Vi fløy med SAS til Düsseldorf og videre med Cathay Pacific til Cebu via Hong Kong. Denne ruten anbefales, det var veldig raskt og enkelt å bytte fly begge steder. Med unntak av 45 minutter venting i flyet i HK på grunn av stor trafikk, gikk reisen fin-fint. Cathay har god plass til beina, en super skjerm og klart bilde, og mulighet for å lade via USB. De tilbyr også internett-tilgang for 20USD, som jeg ikke benyttet meg av. God service og en fin tur.

Ankomst Cebu og vi blir geleidet i køen for de som har filippinske pass. Sparer nok 20 minutter på dette. Det tar litt tid før koffertene kommer. Jeg kikker meg rundt og ser på de ansatte, både immigrasjonsarbeiderne, flyplassansatte, politi/vakter. De er laidback, skravler litt, smiler og jobber i sitt eget tempo. Jeg nikker og smiler til folk, og får smil og nikk i retur.

Her er kjernen i mine råd til alle som skal nedover. Skal en til Filippinene, juster tempoet etter landet. Ting går litt tregere, folk har litt bedre tid, ikke alt fungerer som det skal. Møt de lokale med smil og overbærenhet istedenfor frustrasjon og hoderysting. Sett av ekstra tid. Ingen himler med øynene om du plutselig har glemt pinkoden din. Om en i familien bruker 5 minutter ekstra på do på flyplassen, er det ingen som klager. De står og venter. Dette er et familieorientert og inkluderende samfunn som tar den tiden det trenger. Det tok meg en stund å innse dette, men når jeg først gjorde det – vokste samtidig kjærligheten til dette landet og menneskene. Om dette landet besto av 100 millioner nordmenn, ville det trolig vært langt rikere på materiell velstand, men neppe være spesielt interessant som reisemål for de av oss som trekker nedover fra tid til annen. Vi ble ønsket velkommen av et høljende regnvær som senere på kvelden ga seg.

Taxi fra flyplassen til Quest hvor vi skal bo en natt, kostet 211 peso med en "hvit" taxi. Taxistanden ved flyplassen er nå nede ved ankomst. Gå til høyre når du forlater ankomstterminalen og du ser den 50 meter unna. Edwin, min trofaste filippinske venn og drosjesjåfør som snart skal starte for seg selv, hentet familien i Toledo i det vi fløy siste strekket fra Hong Kong. To jenter på 4 og 8, konas yngste søster og moren hennes. Vi har leid en multicab for hele perioden her nede, med stor familie er det greit med et kjøretøy. Det ble et gledesfylt gjensyn med våre døtre, og det gikk ikke lang tid før de lekte som vanlig med våre fornorskede sønner Kenny og Luis, som på ett år i Norge nesten har glemt sitt opprinnelige språk. Det går i en blanding av engelsk, norsk, Visaya og så lenge vi er her nede stresser jeg ikke med det – ungene skal også ha ferie og de klarer fint å kommunisere med hverandre.

Jeg fikk tid noen timer på ettermiddagen til å møte et par av mine nærmeste expatvenner fra tiden jeg var her nede – australske Paul Whiteway og danske Kaj Madsen. Dette er mennesker med interessante livshistorier som har slått rot dypt nede i hjerterota. Vi slo i hjel et par timer på «The Social», en gastrobar/pub på den nye vingen til Ayala. Dyr øl til 110 peso men en er jo turist - og et herlig selskap. Etterpå møtte jeg Eva og resten og familien på Metro Supermarket, hvor vi bunkret litt snacks og toalettsaker før vi endte tilbake på hotellet for å sove tidlig. Jeg er ennå temmelig døgnvill, men det går over. Vi hadde bestilt to store rom for å få plass til alle. Enden på visa ble at 7 av de sov på samme rom, mens jeg endte opp et rom alene. Velkommen til Filippinene :)

I morgen henter Edwin meg på hotellet, vi drar til Landers i nærheten – et nytt S&R-konsept hvor en kan kjøpe vestlige varer til en rimeligere pris enn i supermarkedene. Kaj fikk i går en pakke brunost og et par flasker matkulør som han bruker for å få brun saus i sine nydelige frikadeller. I morgen tidlig møtes vi på Landers og får låne hans medlemsskap. Slik utveksles tjenester på Filippinene. Vi (jeg) trenger litt vestlige varer, for nå skal vi være i provinsen i nesten 4 uker. Ost, biff, pålegg og vin står på handlelisten. Bloggen kommer etter hvert til å spenne en del over mat. Mens Edwin og jeg er på Landers, vil familien ta seg et bad i bassenget, spise frokost og etter hvert drar vi ned på visumsenteret ved Ayala. Der leveres visumsøknader for ungene, før vi kjører ut til Toledo og provinsen hvor flere venter spent på oss. Beklager at det ikke er noen bilder i første post, mobilkameraet mitt er ikke helt godt – men lover å få en del bilder etter hvert.

• 8

#2 Magnar

Magnar

Sponsor

• Administrators
  • 4,297 Poster:

Skrevet 21 June 2017 - 06:29 PM

No fekk eg reiselyst igjen. 

• 0

#3 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 7,800 Poster:

Skrevet 21 June 2017 - 06:41 PM

Dette var en flott hyllest til landet, folket og ikke minst kulturen. Ja, du har helt rett Lars -  ;) tida er vår beste venn i møte med Filippinene. Ruta via Dusseldorf virker spennende. Vi har jo prøvd begge 2 via London med samme flyselskap og det var ikke spennende overhode. Så, kanskje jeg skal se etter Dusseldorf til vår juletur. Ellers,....blir spennede å få noen bilder på plass. Særlig fra Moalboal. Et sted jeg har blitt litt glad i. Så får jeg bare ønske dere alle en riktig god sommer der ned,hmmmm....jo jeg er litt misunnelig faktisk.  :P

• 0

#4 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,884 Poster:

Skrevet 22 June 2017 - 11:00 PM

Her er kjernen i mine råd til alle som skal nedover. Skal en til Filippinene, juster tempoet etter landet. Ting går litt tregere, folk har litt bedre tid, ikke alt fungerer som det skal. Møt de lokale med smil og overbærenhet istedenfor frustrasjon og hoderysting. Sett av ekstra tid. Ingen himler med øynene om du plutselig har glemt pinkoden din. Om en i familien bruker 5 minutter ekstra på do på flyplassen, er det ingen som klager. De står og venter. Dette er et familieorientert og inkluderende samfunn som tar den tiden det trenger. Det tok meg en stund å innse dette, men når jeg først gjorde det – vokste samtidig kjærligheten til dette landet og menneskene. Om dette landet besto av 100 millioner nordmenn, ville det trolig vært langt rikere på materiell velstand, men neppe være spesielt interessant som reisemål for de av oss som trekker nedover fra tid til annen. Vi ble ønsket velkommen av et høljende regnvær som senere på kvelden ga seg.

Hei Lars.

Så nydelig skrevet, og så billedlig. Jeg elsker det du har skrevet her. Måtte faktisk lese det flere ganger.

• 0

“ I can do all things thru Christ who gives me strength.” Phil. 4:13

#5 Lars

Lars

Sponsor

• Administrators
  • 2,336 Poster:

Skrevet 23 June 2017 - 02:13 PM

Takk for hyggelige tilbakemeldinger! 

Landers var en nedtur. Skyhøye priser, og ikke noe spesielt som interesserte meg. Jeg ser langt mer kvalitet i en helt vanlig Rema-butikk enn jeg gjør i de fleste supermarkedene og superstores her nede. Supermarkedene i Thailand går også Filippinene en høy gang hva gjelder kvalitet og pris. Generelt var alle matbutikkene en nedtur - også her i Toledo har det ikke skjedd noe positivt hva gjelder utvalg. Oster og biffer til 300 kroner+ kiloen, sorry det gidder jeg ikke. Jeg hadde planer om å lage litt vestlig mat her, men det får heller bli til vi er tilbake i Norge. Det blir å fokusere på filippinske ingredienser istedenfor. I morgen skal vi til markedet for å bunkre opp litt sjømat, frukt og grønnsaker.  Nå har jeg førerkort og en bil som funker :) 

Turen over til Toledo via Naga gikk finfint, men bilen vi hadde leid begynte å fuske litt. Vi kom oss imidlertid frem, og måtte nærmest måke oss vei gjennom en velkomstkomite på nærmere 50 unger som sikkert håpet på noe pasalubong. Eva hadde ordnet med litt her, så de fikk sitt og huset ble etterhvert rensket. Svigerfar fikk en stor flaske Emperador Gold, og det ble en tidlig kveld hvor jeg sov nærmere 12 timer. Noen sier en ikke kan ta igjen manglende søvn fra dagene før. Vet ikke hva det er, men jeg sover iallefall mer om jeg har sovet dårlig en natt eller to tidligere (får aldri sove på flyet), så nå er jeg fin og uthvilt.

Edwin, men trofaste venn og sjåfør gjennom flere år, var på plass i dag morges og vi kjørte inn til Toledo for å ordne med mitt filippinske førerkort. Jeg har forlagt det et sted hjemme, og måtte få ordnet et nytt førerkort. De søkte oss opp og ga meg førerkortnummeret, ba oss dra til et advokatkontor for en "affidavit", altså en offisiell og bokført erklæring på at jeg har mistet førerkortet. Dette gikk fort - kostet 150 peso, og tilbake til LTO. Det var bra med folk der, men de jobber effektivt og har et godt system - så det tok ikke mer enn 20 minutter før jeg ble ropt opp, betalte for kortet, 473 peso. 20 minutter etterpå hadde jeg et førerkort i hånda. Skjønt, de har visstnok vært tomme for selve førerkortene i over et år nå, men erklæringen er god nok. 

Bilen fusket litt i går, den slår seg av ved tomgangskjøring - så vi tok turen innom et verksted. I mellomtiden tok vi turen til Caesar's, et velkjent sted for expats i Toledo. Gamle Tony holder det gående ennå, og et par-tre timer gikk fort med litt vanlig expatslarving mens bilen omsider var klar til henting. Litt shopping, blant annet en rimelig grill før vi vendte turen hjem igjen.

Ikke så veldig mye spennende som har skjedd til nå, men nå er det meste ordnet og tilrettelagt for resten av ferien. Nå kan jeg senke skuldrene litt , og skal ta noen videoer og bilder etterhvert.

Edwin har forresten tre unger nå, er snart ferdig med å bygge om huset sitt oppe i fjellene, og gjør det ganske bra som sjåfør. Han skal starte for seg selv ganske snart, mer om det og reportasje fra familien hans senere :)

• 5

#6 Manga

Manga

Rådgiver

• Sponsor
  • PipPipPipPipPipPip
  • 650 Poster:
  • LocationVestli - Mangatarem, Pangasinan

Skrevet 23 June 2017 - 08:23 PM

Flott skildring, og godt skrevet. Gleder meg til fortsettelsen. 

• 0
Mangatarem

#7 Lars

Lars

Sponsor

• Administrators
  • 2,336 Poster:

Skrevet 30 June 2017 - 05:49 AM

Da er det på tide med en oppdatering, med litt bilder denne gang - beklager mitt dårlige kamera, men det får vel gå for denne gang. 

Vi ble som nevnt møtt med regnvær ved ankomst, og jeg tenker litt på de som ankommer Cebu for første gang og sitter slitne i trafikk-kø gjennom en ikke altfor vakker storby. Det er ikke så mye spennende å se før en er fremme ved hotellet. Vi har imidlertid vært ute en regnværsdag tidligere, og ventet tålmodig til vi var fremme.

20170621_131050_zps9q8x8zqu.jpg

Quest hotel er veldig populært for de som skal til Cebu, og vi hadde ingenting å utsette på hotellet.

20170621_142456_zpsvpuozyop.jpg

Hotellet har også et svømmebasseng i 7. etasje. Det er mindre enn det ser ut som på bildene, men likevel greit nok til en dukkert eller en drink i bassengbaren. Beliggenheten er super, rett overfor Ayala.

20170621_142508_zpskodhawpa.jpg

Ayala er et fint sted for det meste - shopping, kino, mat og drikke. The Social er et populært sted, og ett av to steder det er lov til å røyke. Selv røyker jeg ikke. Godd service men ølen koster 110 peso og en del mer enn en behøver betale andre steder.

FB_IMG_1498032313645_zps2q8bz3yk.jpg

Broren til kona var på besøk her om dagen, han bor i Manila og vi har møttes et par ganger før. Her lager han Manila ampalaya salad. 

20170627_203947_zpsgtjbfhdd.jpg

Ampalaya er også kjent som bitter melon, og er - bitter! Salaten inneholder tomater, rød løk, hvitløk, chili, og vinegar eller eddik som vi kaller det. En bør bruke Del Monte vinegar, eller Heinz, for best smak. Den holder seg fint i kjøleskapet noen dager og er faktisk blitt en liten favoritt for meg som tilbehør til fisk eller stekt svinekjøtt. 

Vi farter rundt i en leid minivan her nede. Den har nok sett sine bedre dager, men er grei å ha som transportmiddel. Jeg orker ikke reise langt i disse trisyklene, og når vi er i provinsen er en avhengig av et transportmiddel. 

20170624_125328_zps5ramnyws.jpg

Markedet i Toledo holder stand selv om flere handler på supermarkedene. 

20170624_115643_zpsh7wsmdfl.jpg

Både frukt, grønt og sjømat er verdt å handle her.

20170630_105535_zpslrzumrr4.jpg

Her er vårt lille feriehus, hvor hele familien bor. I dag var vi ute på delfinsafari i svigerfars båt, og fant omsider en gruppe på 20-30 delfiner som hoppet og spratt :) 

20170630_082304_zpslemcywf7.jpg

Nettet er ganske tregt her, så jeg får heller laste opp en link til video av delfiner sist vi var ute...!

https://www.youtube....h?v=Otaz1kL4Kyw

Ellers er det ikke så mye som skjer, vi har kommet godt inn i ferierytmen og ungene koser seg med å bade, grave i sanden etter krabber, spille PC-spill før de legger seg, og vi tar livet med ro som disse to krabatene her :)

20170630_113410_zpsw6hafhe3.jpg

Det får holde for denne gang! I morgen skal svigerfar ta meg med til snorkling, de yngre skal på "pajag" som er et localt sted med liveband, så får vi se hva vær og vind bringer de neste dagene.

• 4

#8 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 7,800 Poster:

Skrevet 30 June 2017 - 05:59 AM

:) Visste ikke at familien bodde helt nede på stranda. Fine bilder. Været er vel som alltid på denne årstiden - vekslende. Jeg synes at regn er helt greit. Det er vinden jeg ikke tåler. For da kommer jeg ingen plass annet enn til byen.

• 0

#9 Lars

Lars

Sponsor

• Administrators
  • 2,336 Poster:

Skrevet 30 June 2017 - 08:07 AM

Ja, det veksler veldig fort. Regn og sol om hverandre, og det er egentlig helt greit. Orker ikke være ute i sola så lenge uansett, og ble litt brent for et par dager siden, men i ferd med å slippe taket nå. Vind er behagelig om en sitter på terrassen. Vi har ikke aircon her og det kan bli varmt om sola steiker, selv om vi kjører vifter :)

• 0

#10 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,884 Poster:

Skrevet 30 June 2017 - 02:53 PM

Hei Lars.

Ginisang Ampalaya  laget vi denne uken. Vi bruner løk, kvitløk og strimlet svinekjøtt til det er mørt, tilsetter ampalaya oppskåret, og til slutt vispet egg. 

Såg ut som det var godt utvalg av friske flotte grønnsaker på markedet. Var og på markedet en dag og handlet noe frukt, blant annet yak frukt, som er skikkelig god, fine tomater, og litt fisk. Hadde stekt Maya Maya i dag. Skal på markedet på søndag og få meg krabbe.

Takk for flott reiseskildring.

• 0

“ I can do all things thru Christ who gives me strength.” Phil. 4:13

#11 Lars

Lars

Sponsor

• Administrators
  • 2,336 Poster:

Skrevet 30 June 2017 - 11:08 PM

Hei Lars.

Ginisang Ampalaya  laget vi denne uken. Vi bruner løk, kvitløk og strimlet svinekjøtt til det er mørt, tilsetter ampalaya oppskåret, og til slutt vispet egg. 

Såg ut som det var godt utvalg av friske flotte grønnsaker på markedet. Var og på markedet en dag og handlet noe frukt, blant annet yak frukt, som er skikkelig god, fine tomater, og litt fisk. Hadde stekt Maya Maya i dag. Skal på markedet på søndag og få meg krabbe.

Takk for flott reiseskildring.

Hei Frøya, kona lager også en variant av ampalaya i Norge. De selger den på innvandrersjapper i Grønland for 45 kroner kiloen. Her er det vel 50 peso kiloen. Ampalaya er visst veldig godt fopr blodtrykket. Jeg har jo bestemt meg for å utforske det filippinske kjøkkenet litt nærmere, og se om jeg kan forandre litt på noen matretter for å gjøre de litt mer spennende. Problemet er mangelen på urter og krydder. Koriander, som brukes mye i det indiske og thailandske kjøkken er for eksempel umulig å oppdrive her i provinsen. 

Ja, det dyrkes mye grønnsaker oppe i fjellene her, det er gode vekstforhold og gror som bare det. Var litt skuffet over utvalget av fisk, det var mye det samme - bangus (milkfish) og anduhaw. Maya Maya er en fin fisk. 

• 0

#12 Aabel

Aabel

Senior medlem

• Members
  • PipPipPipPip
  • 259 Poster:

Skrevet 02 July 2017 - 05:08 PM

Kjempefint Lars. Jeg hadde litt problemer med matematikken i starten, men det løste seg.

Vi, min kone Claire og meg, er i Maribago, Cebu nå. Magnar har vært her. Vi planlegger å dra til Camotes til helgen. Snøggbåten fra Yacht Club Mactan til Consuelo. Ca. 1,5 time, 350 PHP - eller noe slikt. Man vet aldri.....

Så, har vi tenkt, at vår #White Working Horse# møter oss i Consuelo. Men man vet aldri.....

Victor, vår sjåfør på Camotes døde for en ukes tid siden. Man vet aldri.....

Som for de fleste av oss bør man overlate styringa til kjerringa - æh - med kontroll. Man vet ikke noe før etterpå...Hehe...

• 1

#13 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 7,800 Poster:

Skrevet 02 July 2017 - 06:54 PM

Kjempefint Lars. Jeg hadde litt problemer med matematikken i starten, men det løste seg.

Vi, min kone Claire og meg, er i Maribago, Cebu nå. Magnar har vært her. Vi planlegger å dra til Camotes til helgen. Snøggbåten fra Yacht Club Mactan til Consuelo. Ca. 1,5 time, 350 PHP - eller noe slikt. Man vet aldri.....

Så, har vi tenkt, at vår #White Working Horse# møter oss i Consuelo. Men man vet aldri.....

Victor, vår sjåfør på Camotes døde for en ukes tid siden. Man vet aldri.....

Som for de fleste av oss bør man overlate styringa til kjerringa - æh - med kontroll. Man vet ikke noe før etterpå...Hehe...

Herlig filppinsk. Denne layback beskrivelsen gjør at jeg savner "To morrow sir" 

• 0

0 bruker(e) leser dette emne

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere

Copyright © 2017 Your Company Name