Elegia© by Fisana

Gå til indhold

Bilde

Å bli sjuk på Filippinene.

• Venligst logg inn for å besvare
48 svar på dette emne

#1 Magnar

Magnar

Sponsor

• Administrators
  • 4,304 Poster:

Skrevet 14 May 2017 - 05:13 PM

Det å bli sjuk i utlandet er ikkje alltid like enkelt. Blir ein sjuk i Norge har ein eit enormt apparat som står klar til å hjelpe deg, det er ikkje alltid perfekt, men du får hjelp. I det store utland er det ikkje alltid like enkelt som å ringe 113 viss ein blir sjuk. Ja, du får hjelp i utlandet og, men du må i veldig mange land, inkludert Filippinene, først betale for deg. 

Som turist er det forholdvis enkelt å sikre seg, det er å teikne ei reiseforsikring. No har dei aller fleste i Norge ei slik forsikring, men veit du om den er gyldig for heile reisa di? Viss reiseforsikringa di gjeld for 4 dagar og du planlegg å vere på Filippinene i 90 dagar så er det enkelte forsikringar som gjeld dei første 45 dagane, andre igjen gjeld ikkje i det heile for reisa er for lang. Så er det mange som betalar reisa med kreditkort, og er dekka viss ein betalar halve reisa med kortet. Det ein då må tenke på er at det gjeld heile reisa, det er ikkje nok at flybilleten er betalt med kortet. 

Problemet som fortsatt kan oppstå på Filippinene er at mange av sjukehusa ikkje godtar forsikringsbeviset slik heilt utan vidare. Ein må legge ut først før ein får tilbakebetalt frå forsikringselskapet. Ein kan og få forsikringselskapet til å komme med ei erklæring gjennom sin filippinske samarbeidspartner, dette vil ofte ta ein dag eller to, så igjen må ein kanskje legge ut først. Så uansett så er det ein fordel å ha ein sum pengar klare som ein kan bruke til å betale på sjukehuset. Men uansett ta kontakt med forsikringselskapet så fort som mulig. Dei aller fleste selskap har ein alarmsentral som kan hjelpe deg, dei kan ta kontakt med sjukehuset og skulle du vere veldig sjuk kan dei sende helespersonell frå Europa for å hjelpe deg. 

For fastbuande på Filippinene er det ikkje fullt så enkelt. For å få reiseforsikring må ein vere busett i Norge, men det er mulig å bruke diverse forsikringselskap på Filippinene eller internasjonale forsikringselskap, men det kan fort bli dyrt og slett ikkje sikkert dei dekker alt. Ein muligheit er å vere frivillig medlem av folketrygda, det vil koste 2,3% i tilleggsavgift av pensjonen. Då vil ein få dekke opp til 3710 kroner pr døgn på sjukehus, ein vil og få dekka delar av utgiftene med medisinar og legebesøk. Her og må ein i utgangspunktet først legge ut og så få det refundert.  Det er ein muligheit å få det registrert på ambassaden at ein er frivillig medlem av folketrygda og då kan ambassaden gå inn å garrantere for oppholdet på sjukehus inntil kroner 3710 pr døgn. Blir ein alvorleg sjuk er det dessverre ikkje nok til å dekke større operasjonar. Men er ein heldig å oppdagar sjukdommen før ein blir alvorleg sjuk er det mulig å reise heim til Norge og bli behandla der, men ein må dekke heimreisa sjølv. Så her og er det ei stor fordel å ha ein sum med pengar ein kan ha viss så gale skulle vere ute. 

Her er nokre linkar som kan vere greit å ha lese. 

https://en.wikipedia...the_Philippines

https://dnbfeed.no/p...rsikringsfella/

https://www.regjerin...ndet/id2422696/

http://www.thailands...nodlidenhetslan

https://www.nav.no/n...lig-medlemskap-opphold-utenfor-norge#chapter-1

https://www.nav.no/r...hold-i-utlandet

https://www.nav.no/r...t/F19970430-390

https://helsenorge.n...-utenfor-eu-eøs

• 5

#2 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,901 Poster:

Skrevet 14 May 2017 - 09:02 PM

Hei.

Skal ta for meg sykeforsikring her på Filippinene litt seinere i år, og hva jeg kommer til å gjøre med det. 

• 0

“ I can do all things thru Christ who gives me strength.” Phil. 4:13

#3 morjon

morjon

Veteran

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 393 Poster:

Skrevet 14 May 2017 - 11:12 PM

Det å bli sjuk i utlandet er ikkje alltid like enkelt. Blir ein sjuk i Norge har ein eit enormt apparat som står klar til å hjelpe deg, det er ikkje alltid perfekt, men du får hjelp. I det store utland er det ikkje alltid like enkelt som å ringe 113 viss ein blir sjuk. Ja, du får hjelp i utlandet og, men du må i veldig mange land, inkludert Filippinene, først betale for deg. 

Som turist er det forholdvis enkelt å sikre seg, det er å teikne ei reiseforsikring. No har dei aller fleste i Norge ei slik forsikring, men veit du om den er gyldig for heile reisa di? Viss reiseforsikringa di gjeld for 4 dagar og du planlegg å vere på Filippinene i 90 dagar så er det enkelte forsikringar som gjeld dei første 45 dagane, andre igjen gjeld ikkje i det heile for reisa er for lang. Så er det mange som betalar reisa med kreditkort, og er dekka viss ein betalar halve reisa med kortet. Det ein då må tenke på er at det gjeld heile reisa, det er ikkje nok at flybilleten er betalt med kortet. 

Problemet som fortsatt kan oppstå på Filippinene er at mange av sjukehusa ikkje godtar forsikringsbeviset slik heilt utan vidare. Ein må legge ut først før ein får tilbakebetalt frå forsikringselskapet. Ein kan og få forsikringselskapet til å komme med ei erklæring gjennom sin filippinske samarbeidspartner, dette vil ofte ta ein dag eller to, så igjen må ein kanskje legge ut først. Så uansett så er det ein fordel å ha ein sum pengar klare som ein kan bruke til å betale på sjukehuset. Men uansett ta kontakt med forsikringselskapet så fort som mulig. Dei aller fleste selskap har ein alarmsentral som kan hjelpe deg, dei kan ta kontakt med sjukehuset og skulle du vere veldig sjuk kan dei sende helespersonell frå Europa for å hjelpe deg. 

For fastbuande på Filippinene er det ikkje fullt så enkelt. For å få reiseforsikring må ein vere busett i Norge, men det er mulig å bruke diverse forsikringselskap på Filippinene eller internasjonale forsikringselskap, men det kan fort bli dyrt og slett ikkje sikkert dei dekker alt. Ein muligheit er å vere frivillig medlem av folketrygda, det vil koste 2,3% i tilleggsavgift av pensjonen. Då vil ein få dekke opp til 3710 kroner pr døgn på sjukehus, ein vil og få dekka delar av utgiftene med medisinar og legebesøk. Her og må ein i utgangspunktet først legge ut og så få det refundert.  Det er ein muligheit å få det registrert på ambassaden at ein er frivillig medlem av folketrygda og då kan ambassaden gå inn å garrantere for oppholdet på sjukehus inntil kroner 3710 pr døgn. Blir ein alvorleg sjuk er det dessverre ikkje nok til å dekke større operasjonar. Men er ein heldig å oppdagar sjukdommen før ein blir alvorleg sjuk er det mulig å reise heim til Norge og bli behandla der, men ein må dekke heimreisa sjølv. Så her og er det ei stor fordel å ha ein sum med pengar ein kan ha viss så gale skulle vere ute. 

Her er nokre linkar som kan vere greit å ha lese. 

https://en.wikipedia...the_Philippines

https://dnbfeed.no/p...rsikringsfella/

https://www.regjerin...ndet/id2422696/

http://www.thailands...nodlidenhetslan

https://www.nav.no/n...lig-medlemskap-opphold-utenfor-norge#chapter-1

https://www.nav.no/r...hold-i-utlandet

https://www.nav.no/r...t/F19970430-390

https://helsenorge.n...-utenfor-eu-eøs

Dette er viktig Frøya! Det virker som om forsikringsselskapene ikke er særlig interessert i å forsikre personer med langtidsopphold i utlandet, spesielt ikke utenfor EU.

Dette koster, men mangel på forsikring kan bli mange ganger værre!

Reieseforsikring

«Helårs reiseforsikring» gjelder for ett år. Men mange har ikke fått med seg at hver reise begrenset til 30-45 dager.

En ting jeg oppdaget for et par år siden var at forsikringen ikke var gyldig på Mindanao fordi området var nevnt i Utenriksdepartementets reiseråd. Jeg har helårsforskring, men for den aktuelle reisen ble prisen øket til ca 8000. Dette fremkom ikke før jeg tok direkte kontakt med selskapet.  For ordens skyld: jeg takket nei til dette "tilbudet".

Utvidet reiseforsikring

Varer reisen lenger enn 30-45 dager, må man tegne utvidet reiseforsikring og det koster flesk. Sjekket akkurat på Gouda for ett år fra 1/7-17og prisen ble 17.500. Utvidet reiseforsikring kan vanligvis gjøres for inntil 12 mnd. Tror de fleste selskaper krever at du er medlem av folketrygden og det betyr vel at du må være i Norge 6 mnd i året?

Internasjonal forsikring

Istedet for utvidet norsk reiseforsikring, kan man forsikre seg i internasjonale selskaper. World Nomads eller Columbus Direct er betydelig billigere enn utvidet reiseforsikring, men norsk reiseforsikring regnes for å ha veldig god dekning så prisene er ikke direkte sammenlignbare. Jeg sjekket prisen for ett år på Filippinene fra 1/7-17 og på World Nomads og Columbus Direct ble prisen 900-1000 EURO avhengig av dekning:   https://www.worldnomads.com/      https://internationa...mbusdirect.com/

Lokal forsikring
Tegner du forsikring i et lokalt forsikringsselskap, vil det ikke dekke hjemreise som kan koste deg over 100-300 tusen alene om ulykken er ute.

• 0

#4 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,901 Poster:

Skrevet 14 May 2017 - 11:59 PM

Hei.

Ja, jeg vet det morjon. Jeg har holdt på med dette en stund. Dette gjelder altså en helseforsikring, som dekker meg ut over det jeg får av Helfo. Det ligger informasjon om det jeg har gjort til nå, et annet sted på forumet. Den prisen jeg har kommet ned i, etter å ha forhandlet med en senior konsulent som henter inn tilbud fra mange selskaper på det jeg spør om.

Jeg har tatt for meg forsikringsselskapene i Norge, men ingen kan gi meg helseforsikring her på Filippinene.

Det er ingen problem å få helårs reiseforsikring her jeg bor, og som dekker meg opp til 90 dager. Prisen for den var PHP 14700, for vel et år siden. Den dekker meg hvis jeg skal til Norge. Jeg har ikke undersøkt om den dekker meg på en taxi tur fra mitt hjem til Makati. en tur på en halv times tid. Eller en tur til butikken for den sak skyld.

• 0

#5 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,901 Poster:

Skrevet 15 May 2017 - 12:40 AM

Hei.

Dette er reisebyrået jeg har brukt på reiser til Thailand og Norge, fra Filippinene. Dette ligger inne i BF så det er bekvemmelig for meg. Det er en veldig hyggelig dame og hun er kjapp med tilbakemelding og  til å ordne ting for deg. 

Reisebyrået heter:

Iskaya Travel. 

Web: iskayatravel.com 

Tlf nr og mail får du når du går inn på siden.

• 0

#6 morjon

morjon

Veteran

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 393 Poster:

Skrevet 15 May 2017 - 05:50 AM

Jeg refererte visst til Frøya og ikke Magnar i mitt innlegg. Beklager.

Vil anbefale alle som skal ha forsikring utover vanlig reiseforsikring å nøye sjekke hva forsikringen dekker (og IKKE dekker). Store prisdifferanser har en årsak.  Selskapene regner  den risikoen de bærer inn i prisen og risikoen de bærer begrenses av forsikringsvilkårene.

Forsikringsvilkårene er skrevet med knøttliten skrift over flere sider og med ord og uttrykk de færreste fullt ut forstår og enda vanskeligere blir det når forsikringsvilkårene er på engelsk. Det som er vanskelig, tidkrevende og kjedelig hopper vi gjerne over, men et priskupp på forsikring, kan ende i katastrofe om ulykken er ute.

• 0

#7 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,901 Poster:

Skrevet 15 May 2017 - 06:04 AM

Hei.

Her er den andre tråden jeg hadde om helseforsikring her på Filippinene.

Den ligger under NAV og heter Privat helseforsikring og startet av meg. 

Jeg trenger noen til å hjelpe til med å få noen tall på bordet.

Hvor mye trenger jeg egentlig. Kan jeg klare meg selv? Får jeg kreft så har jeg tid på meg og kan reise til Norge og få behandling. Er det akutt så er det verre. men hva er det dyreste jeg kan komme borti?

Når det gjelder infarkt så vet jeg ikke helt eksakt hva det koster. Bror til kona fikk det og ble innlagt. Jeg tror det var ca PHP 70 000, med alt. Det som ikke ble gjort her var å blokke ut årer med en gang. Kun blodfortynnende. Så utblokking av årer koster vel noe i tillegg, vil jeg tro. Større operasjoner for eksempel. 

Å operere inn implantater i brystene mine inklusiv innleggelse og absolutt alt, kostet i 2013, ca PHP 300 000. som med kursen da var ca NOK 40 000. Den dyreste enkeltposten er IPD (indoor charges. Altså alle ting som er bruk, fra hansker, nåler, operasjonsrom, etc, etc). Den er på PHP 72 000. Implantater kostet ca PHP 23 000 pr stk. Ypperlig kvalitets implantater med livsgaranti. 

Dette er da utført ved Asian Hospital.

Hvis du kommer borti en ulykke så håper jeg at det hjelper med reiseforsikring. Jeg har sendt en forespørsel til Iskaya Travel og hørt om dekning. Hun er på ferie i USA men er ventet tilbake i midten av Juni. F eks. tar jeg en 10 min kjøring med trysycle for å handle og blir utsatt for en ulykke. Dekkes det av denne.

Så har du dette med å klare å dekke mellomlegget selv, at det vil ødelegge livskvaliteten din. Jeg må jo leve, og ikke gå rundt å tenke på at jeg skal dø.

Er der noen som føler at de kan bidra med noe tall slik at vi får tatt en konklusjon her, og finne ut hva vi bør gjøre.

• 0

#8 Magnar

Magnar

Sponsor

• Administrators
  • 4,304 Poster:

Skrevet 15 May 2017 - 10:16 AM

For å ta fastbuande på Filippinene. 

Ein eg kjenner har gjort det på den måten at han er med i Philhealt gjennom si kone, i tillegg har han spart opp pengar som er lett å få tak i når ein treng dei. Dette fungere godt for han, veit han har vore innlagt på sjukehus og for å sei det slik han kom seg ut ferdigbehandla. Han har rekna på det og meina det er den billigaste og enklaste måten for han. 

Andre igjen er frivillige medlemar av folketrygda, mange av desse har i tillegg oppstarte midlar slik at dei kan legge ut først om nødvendig. Veit og om enkelte som har diverse forsikringselskap, filippinske eller internasjonale. 

Det eg vil påstå er de store fordelen med medlemskap i folketrygda er at må ein ha ein stor operasjon så er det mulig å reise heim til Norge, ta operasjonen og så reise tilbake til Filippinene. Men då må ein ikkje vere så frisk at flyselskapet vil ta  deg med. Har du eit akutt hjerteinfarkt eller eit akutt slag så vil dei ikkje sleppe deg ombord. Er du frisk nok til å fly er det heller ikkje sikkert at du får reise utan lege eller sjukepleiar er med på turen. Og som sjuk er kanskje ikkje økonomiklasse den rette plassen heller. Alt dette er utgifter som ein dessverre ikkje får dekka. 

Det er uansett veldig viktig å tenke igjennom kva ein vil gjere og ha ein plan. 

Når det gjeld filippinske reiseforsikringar som Frøya skriv om, så er spørsmålet, kva dekker dei. Ei norsk heilårsforsikring dekker deg viss du på tur til butikken er uheldig, gjere den filippinske det? Eller er det kun på reiser? 

• 0

#9 Magnar

Magnar

Sponsor

• Administrators
  • 4,304 Poster:

Skrevet 15 May 2017 - 10:20 AM

For turistar. 

Skaff deg ei skikkeleg reiseforsikring, og forviss deg om at den dekker heile reisa. Og forsikr deg om at den dekker dei plassane og dei aktivitetane du skal på. Skal du til Mindanao, dekker di forsikring det? Skal du på rafting, dekker forsikringa det? Skal du vere der i 91 dagar, kva seie forsikringa til det? Har du nr til alarmsentralen? Det var mykje å tenke på her og. 

• 1

#10 Magnar

Magnar

Sponsor

• Administrators
  • 4,304 Poster:

Skrevet 15 May 2017 - 10:27 AM

Det ein og må ta med når det gjeld dette med å bli sjuk på Filippinene. Kvar skal eg henvende meg for å få hjelp? Er sjukehuset i nabolaget eit sjukehus eg ville ha tatt inn på? Eg var inn å besøkte eit familiemedlem på eit offentleg distriktsjukehus ein gang, og eg må sei eg plasserte hendene mine godt nede i lommane for å sleppe å ta på noko. Hadde eg kunna ville eg tatt med meg pasienten og reist der i frå. Pasienten fekk heilt sikker god behandling og ho vart frisk, men det var ikkje ein plass eg ville ha vore pasient.  

Ein person som ein med fordel kan ha kontakt med det er sjømannspresten på Filippinene. Han kan nok ikkje hjelpe økonomisk, men han kan besøke deg, han snakkar norsk. Han har vore innom mange sjukehus og han kjenne systemet. Og han har tausheitsplikt, berre det å kunne snakke med ein nordmann som ikkje fortel alle kva ein snakkar om kan i mange tilfelle vere nyttig. 

• 0

#11 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,901 Poster:

Skrevet 15 May 2017 - 11:33 AM

Hei.

Vet dere at reiseforsikringen deres også gjelder ved reise en vei. Det fikk kona vite idag, da hun ringte selskapet i Oslo. Der sa de at (jeg tror det er 60 dager hun har) de venter i 70 dager før de stopper forsikringen. Skjer det noe på veien hit, er hun dekket. 
​Jeg har trodd at du måtte ha retur til Norge innen 60 dager, men det er ikke tilfellet.

• 0

#12 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,901 Poster:

Skrevet 15 May 2017 - 11:36 AM

For å ta fastbuande på Filippinene. 

Ein eg kjenner har gjort det på den måten at han er med i Philhealt gjennom si kone, i tillegg har han spart opp pengar som er lett å få tak i når ein treng dei. Dette fungere godt for han, veit han har vore innlagt på sjukehus og for å sei det slik han kom seg ut ferdigbehandla. Han har rekna på det og meina det er den billigaste og enklaste måten for han. 

Andre igjen er frivillige medlemar av folketrygda, mange av desse har i tillegg oppstarte midlar slik at dei kan legge ut først om nødvendig. Veit og om enkelte som har diverse forsikringselskap, filippinske eller internasjonale. 

Det eg vil påstå er de store fordelen med medlemskap i folketrygda er at må ein ha ein stor operasjon så er det mulig å reise heim til Norge, ta operasjonen og så reise tilbake til Filippinene. Men då må ein ikkje vere så frisk at flyselskapet vil ta  deg med. Har du eit akutt hjerteinfarkt eller eit akutt slag så vil dei ikkje sleppe deg ombord. Er du frisk nok til å fly er det heller ikkje sikkert at du får reise utan lege eller sjukepleiar er med på turen. Og som sjuk er kanskje ikkje økonomiklasse den rette plassen heller. Alt dette er utgifter som ein dessverre ikkje får dekka. 

Det er uansett veldig viktig å tenke igjennom kva ein vil gjere og ha ein plan. 

Når det gjeld filippinske reiseforsikringar som Frøya skriv om, så er spørsmålet, kva dekker dei. Ei norsk heilårsforsikring dekker deg viss du på tur til butikken er uheldig, gjere den filippinske det? Eller er det kun på reiser? 

Hei Magnar.

Dette skal jeg få sjekke opp, om hva reiseforsikringen jeg kan få her på Filippinene, dekker. Kommer tilbake med dette.

• 0

#13 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,901 Poster:

Skrevet 15 May 2017 - 11:43 AM

Det ein og må ta med når det gjeld dette med å bli sjuk på Filippinene. Kvar skal eg henvende meg for å få hjelp? Er sjukehuset i nabolaget eit sjukehus eg ville ha tatt inn på? Eg var inn å besøkte eit familiemedlem på eit offentleg distriktsjukehus ein gang, og eg må sei eg plasserte hendene mine godt nede i lommane for å sleppe å ta på noko. Hadde eg kunna ville eg tatt med meg pasienten og reist der i frå. Pasienten fekk heilt sikker god behandling og ho vart frisk, men det var ikkje ein plass eg ville ha vore pasient.  

Ein person som ein med fordel kan ha kontakt med det er sjømannspresten på Filippinene. Han kan nok ikkje hjelpe økonomisk, men han kan besøke deg, han snakkar norsk. Han har vore innom mange sjukehus og han kjenne systemet. Og han har tausheitsplikt, berre det å kunne snakke med ein nordmann som ikkje fortel alle kva ein snakkar om kan i mange tilfelle vere nyttig. 

Hei Magnar.

Jeg hadde nok ikke krevd all verden. Trenger heller ikke ha enerom. Kan godt ligge sammen med folk. Ferdig med operasjonen, så kan jeg godt bli flyttet til en plass med lavere standard. Heilt klart. Det tåler jeg fint. 

• 0

#14 Magnar

Magnar

Sponsor

• Administrators
  • 4,304 Poster:

Skrevet 15 May 2017 - 02:18 PM

Hei.

Vet dere at reiseforsikringen deres også gjelder ved reise en vei. Det fikk kona vite idag, da hun ringte selskapet i Oslo. Der sa de at (jeg tror det er 60 dager hun har) de venter i 70 dager før de stopper forsikringen. Skjer det noe på veien hit, er hun dekket. 
​Jeg har trodd at du måtte ha retur til Norge innen 60 dager, men det er ikke tilfellet.

Det varierer frå selskap til selskap. Så det må ein undersøke før ein reiser. 

• 0

#15 Magnar

Magnar

Sponsor

• Administrators
  • 4,304 Poster:

Skrevet 15 May 2017 - 02:24 PM

Hei Magnar.

Jeg hadde nok ikke krevd all verden. Trenger heller ikke ha enerom. Kan godt ligge sammen med folk. Ferdig med operasjonen, så kan jeg godt bli flyttet til en plass med lavere standard. Heilt klart. Det tåler jeg fint. 

Det er stor forskjell på lavere standar til veldig lav standar. Det var 8 pasientar med under 1 m mellom sengene, alderen på pasientane varierte frå 80/90 år til 1 åringar. Infusjonstativa var laga av tre og det var veldig lite lys der. Når så kvar pasient har 2-3 pårørande tilstade til ei kvar tid, då blir det trangt. Ein må hugse på at på filippinske sjukehus er det forventa at pårørande tar seg av stell og mating, og at dei er der heile tida. 

• 0

#16 Baltazaris

Baltazaris

Rådgiver

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 974 Poster:

Skrevet 15 May 2017 - 02:44 PM

Filippinske sykehus er ofte helt på trynet om du kommer utenfor Manila og Cebu, jeg har selv ligget på sykehus i en mindre by, jævlig møkkete og ikke noe varmt vann, dusjen var med pøse og bøtte :lol:, dette var et privat sykehus som tok seg godt betalt også. :lol: :lol:.

Du er også fullstendig avhengig av hjelp fra slektninger eller venner ellers må du leie en sykepeleier og overlate kredittkortet ditt til denne personen.

Man kjøpe alle medisiner, skaffe såpe, håndkle, bandasjer alt man trenger egentlig, også mat om man ikke tåler filippinsk sykehusmat.

Når man havner på sykehus utenfor allfarvei ser man virkelig at Filippinene er et u-land og man er skikkeliog "fucka" om man reiser alene.

• 0

#17 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,901 Poster:

Skrevet 15 May 2017 - 03:51 PM

Hei.

Jeg tror nok jeg skulle klart å ligge på rom med mange. Mye bedre enn å ligge aleine. Familien hadde nok verdt der. De trår til når det er noe. Er ikke lenge siden jeg var og badet i et basseng her. Da brukte jeg øse og bøtte, så det har jeg gjort mange ganger.  

• 0

#18 Baltazaris

Baltazaris

Rådgiver

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 974 Poster:

Skrevet 15 May 2017 - 09:02 PM

Hei.

Jeg tror nok jeg skulle klart å ligge på rom med mange. Mye bedre enn å ligge aleine. Familien hadde nok verdt der. De trår til når det er noe. Er ikke lenge siden jeg var og badet i et basseng her. Da brukte jeg øse og bøtte, så det har jeg gjort mange ganger.  

Du har ikke fått med deg poenget her?, å bruke bøtte og øse og kun ha kaldtvann er greit for mange, også meg selv, men som sagt det er ikke noe jeg forventer på et privat sykehus.

• 1

#19 morjon

morjon

Veteran

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 393 Poster:

Skrevet 15 May 2017 - 10:14 PM

Jeg har bare vært innom 2 sykehus på Filippinene og heldigvis bare for å følge eller besøke andre. Den første var Tagbiliran (om jeg ikke husker feil). Der var det uhyggelig varmt, det virket skittent, luktet vondt, var støyende og overfylt. Det var mer enn nok å være her som frisk...

Den andre var ganske nylig i Tabaco (Albay ikke langt fra Legazpi). Der virket sykehuset overraskende rent og ryddig, velorganisert og ikke noe bråk. Det var trangt med 4 på et lite rom og alle med 2-3-4 slektninger i nærheten, men det funket. Intravenøst var hengt opp slik som hjemme og sykepleier stakk til og med hodet innom.  Vi dro på apoteket og kjøpte medisiner (litt rart når man er på et sykehus) og drikke, frukt, kjeks og slikt. Standarden var ikke som hjemme, men helt grei. Derimot tror jeg det ville vært vanskelig om man ikke hadde venner eller familie i nærheten. En i familien var på sykehuset med pasienten hele tiden tror jeg.

Dette med bøtte og øsekar er  jeg vant med der nede, men om jeg hadde blitt alvorlig syk ville det kanskje ikke vært like greit...

Jeg betaler nok heller litt ekstra for forsikringen ...  Tror det kunne blitt de mest velanvendte pengene der nede

• 1

#20 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,901 Poster:

Skrevet 16 May 2017 - 12:19 AM

Hei.

Jo, Baltazaris. Det kan du faktisk forvente, også her i Manila. 

• 0

0 bruker(e) leser dette emne

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere

Copyright © 2017 Your Company Name