Elegia© by Fisana

Gå til indhold

Bilde

Duterte

• Venligst logg inn for å besvare
806 svar på dette emne

#1 Rookie

Rookie

Sponsor

• Sponsor
  • PipPip
  • 46 Poster:

Skrevet 10 May 2016 - 09:27 AM

Vil med dette gratulere Rodrigo Duterte som ny president på Filippinene.

Håper du kan få landet på rett spor..Mange apekatter her nede som trenger en real oppstrammer..

• 2

#2 Erik

Erik

Ekspert

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,261 Poster:
  • LocationAskim/Bacolor

Skrevet 10 May 2016 - 06:54 PM

Ser ut til at det er muligheter for att folk forsvinner ja.

Selv klarer jeg ikke helt og applaudere att en trolig morder blir president...

I Daevo har han jo en egen borgervern gruppe som henretter folk dem mener er kriminelle uten og blande inn politi eller rettssystemet. Dem bare dreper alle dem mener bryter loven, etter påstander og indisier. eller bare noen dem ønsker og bli kvitt.

lover godt dette, det vil nok poppe opp mange borgervern grupper på Duertes lønningsliste, og disse har jo lisens til og drepe alle dem mener er kriminelle. Kommer du på feil fot med en av disse, så er du borte før uka er omme.

Dette lover absolutt ikke bra for oss som føler seg tryggest i en rettsstat.

• 3

#3 sveikris

sveikris

Nytt medlem

• Members
  • PipPip
  • 48 Poster:
  • LocationTrøndelag Tayud Consolacion

Skrevet 10 May 2016 - 07:42 PM

Det er ikke tvil om at det vil bli "spennende" tider fremover. For oss som er oppvokst i et fungerende demokrati er metodene som Duterte skisserer direkte skremmende.

Men hva er som skal til for at dette landet får et samfunn uten omfattende korrupsjon, narkomisbruk, + + + .....?

De har nå holdt på med presidenter, politikere og embetsmenn som er mer eller mindre korrupte/udugelige siden Marcos. Og resultatet har blitt at folk er møkk lei og stemmer frem en som har tatt i bruk metodene til Marcos i Davao og finner det helt i orden at dette er metoder som kan brukes i hele landet. I gjen.

At det må til sterke metoder for at noe skal skje tror jeg. Og. Vil vel tro at noen av de her på forumet som har møtt korrupte elemeter i offentlige etater og andre steder kan ha lurt på hva som skal til for å få bukt med problemet?

• 1

#4 Magnar

Magnar

Sponsor

• Administrators
  • 4,349 Poster:

Skrevet 10 May 2016 - 08:51 PM

Skal ta i bruk metodane til Marcos? Skal ein fengsle journalistar og stenge ned media? Skal ein arrester folk som er ueinig med Duterte? Skal Duterte familien putte mesteparten av statsbudjettet i eigen lomme? 

Eg eg langt i frå nokon fan av Duterte, men trur ikkje at han går så langt som gjere som Marcos,og det enda Marcos og Duterte er nære.

• 3

#5 Alexis Atlanta

Alexis Atlanta

Orakel

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,136 Poster:

Skrevet 10 May 2016 - 09:54 PM

Hei.

Vel. Jeg giftet meg nå her, når Marcos styrte, så jeg ser ikke helt de problemene som dere ser. At folk forsvinner fra landet, ja, ja, det er opp til dem. Jeg fartet rundt her når Marcos styrte og det skal jeg gjøre nå og. Ser ingen grunner for å holde meg i ro her, ligge lavt. Vi skal feriere litt og kose oss, som det har blitt litt lite tid til.

Ikke få panikk, livet går sin gang her. Gjør som dere har gjort hele tiden. Deres daglige gjøremål. Reis rundt og opplev landet, hvis dere ønsker. Akkurat som før.

Tror heller ikke det blir lenge før alle gisler blir løslatt. Har det bare på følelsen.
  • 0
“ I can do all things thru Christ who gives me strength.” Phil. 4:13

#6 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 7,839 Poster:

Skrevet 11 May 2016 - 04:44 AM

Norske forskere sto vel ikke akkurat å klappet for Duterte. 

• 1

#7 Lars

Lars

Sponsor

• Administrators
  • 2,352 Poster:

Skrevet 11 May 2016 - 05:43 AM

Norske forskere sier mye rart, og har ofte tatt feil da de som regel er ute av stand til å føle vanlige mennesker på pulsen.

Vi får se hva som skjer. Det er mange som har sverget på at de skulle forlate Norge om Frp kom i regjering, men kan ikke se at de har holdt løftene sine.

Det å "forsvinne" er noe enhver kan gjøre på Filippinene, om en kommer på kant med feil personer.

Det interessante med Duterte, er at han åpner for utenlandske investeringer. Vi er jo mange som har revet oss i håret over manglende utvalg i butikkene, korrupsjon, strømbrudd, vannmangel, dårlig internett, dårlige veier. Utenlandske investorer vil ikke akseptere en dårlig infrastruktur, og et marked med 100 millioner i en voksende økonomi burde være interessant for mange selskaper. 

Jeg synes det er et dristig valg filippinerne har gjort. Om det viser seg å være rett eller galt, får tiden vise.

• 4

#8 Tequila

Tequila

Veteran

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 516 Poster:

Skrevet 11 May 2016 - 06:22 AM

Han forskeren virket indignert på egne vegne - hadde vel analysert at Duterte ville tape.

Og så mente han at Duterte ikke hadde noe å vise til da han bare var borgermester i en by .... han glemmer da at endel US-presidenter har hadd mindre erfaring enn dette - samt at Davao ikke er noen liten by - og å få såpass orden her som har har klart er en temmelig drøy øvelse.

Han mente også at Fil hadde for vane å velge et diktatoremne etter at de hadde hatt et bra styre - og nevnte Marcos på 60-tallet som eksempel - nå det det endel år siden - så at det er en "vane" er også temmelig drøyt.

De sa også at Duterte kanskje hadde et mer pragmatisk forhold til Kina og disse øyene/havområdene - og at Duterte var et tap for US.

Forskeren burde få slag - ved at Trump -blir nominert i US - for hans erfaring er 0 - + at president i US er tanken mer betydningsfull....

• 0

#9 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 7,839 Poster:

Skrevet 11 May 2016 - 07:12 AM

Han forskeren virket indignert på egne vegne - hadde vel analysert at Duterte ville tape.

Og så mente han at Duterte ikke hadde noe å vise til da han bare var borgermester i en by .... han glemmer da at endel US-presidenter har hadd mindre erfaring enn dette - samt at Davao ikke er noen liten by - og å få såpass orden her som har har klart er en temmelig drøy øvelse.

Han mente også at Fil hadde for vane å velge et diktatoremne etter at de hadde hatt et bra styre - og nevnte Marcos på 60-tallet som eksempel - nå det det endel år siden - så at det er en "vane" er også temmelig drøyt.

De sa også at Duterte kanskje hadde et mer pragmatisk forhold til Kina og disse øyene/havområdene - og at Duterte var et tap for US.

Forskeren burde få slag - ved at Trump -blir nominert i US - for hans erfaring er 0 - + at president i US er tanken mer betydningsfull....

Muligens noe ukorrekt å si at Filippinene har for vane å velge en diktator, men det har vært en del feilvalg opp gjennom tidene. Filippinene etter 2. verdenskrig ble sett på som et svært lovende land. Faktisk bare Japan i Asia som var sett på som mer lovende. Etter dette har det vært bare sorgen og mye av elendigheten skyldes nok at Filippinene har gjort mange dumme politiske valg. Skal ikke rippe opp i all elendigheten for lista er lang og kan bli lengre med valget av Duterte.

Skal ikke si så mye om hva Duterte har slengt rundt seg av ord for det er nok mye retorikk i en rekke av hans meget kontroversielle uttalelser. Det som kanskje er mer betenkelig er hans lefling med Kina. At Filippinenes utenrikspolitikk nå muligens skifter fokus er det nok flere som klapper for i Peking enn i Washington.  Det er jo antydet at Kina har spilt en rolle i Dutertes valgkamp, men det er nok bare spekulasjoner. Et annet trekk med Duterte er at kabinettet nå skal bekles med folk fra det militæret. Det kan tenkes at den godeste Duterte nå posisjonerer seg iforhold til militæret - ja at han har en agenda hvor militæret vil spille en rolle, men det er fortsatt bare spekulasjoner. Alt i alt synes jeg at valget av Duterte skaper flere spørsmål enn svar. Jeg har også antydet at dette er en trist dag for Filippinene. Så gjenstår det å se om jeg får rett eller tar feil. 

• 1

#10 morten2014

morten2014

Senior medlem

• Members
  • PipPipPipPip
  • 114 Poster:
  • LocationNorway

Skrevet 11 May 2016 - 09:05 AM

Skal ta i bruk metodane til Marcos? Skal ein fengsle journalistar og stenge ned media? Skal ein arrester folk som er ueinig med Duterte? Skal Duterte familien putte mesteparten av statsbudjettet i eigen lomme? 

Eg eg langt i frå nokon fan av Duterte, men trur ikkje at han går så langt som gjere som Marcos,og det enda Marcos og Duterte er nære.

KORT KOMMENTAR:

Filippinene er regnet som et av de mest risikable land i verden for journalister ALLEREDE så det er ikke så mye å frykte mht til Duterte. Han kan neppe forverre situasjonen for disse.

Se CNN fra ifjor

http://edition.cnn.c...or-journalists/

• 0

Mvh

Morten :)

#11 Vidar

Vidar

Senior medlem

• Members
  • PipPipPipPip
  • 148 Poster:

Skrevet 11 May 2016 - 09:54 AM

Slik spurte jeg dama hva hun syntes:
Then, what do you think about the new president?

Her er svaret:
Any president is same
No use
They just talk alot but phil. no improvement
They just want money after win,
for sure

• 1

#12 Tequila

Tequila

Veteran

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 516 Poster:

Skrevet 11 May 2016 - 11:19 AM

iom at Duterte burde vært temmelig rik allerede som mayor i en stor by i 20 år - så skal det vel mye til at han begynner med dette nå.......  

• 0

#13 Tequila

Tequila

Veteran

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 516 Poster:

Skrevet 11 May 2016 - 11:49 AM

Dette begynner da ganske bra:

http://newsinfo.inqu...ritize-foi-bill

Pressefrihet er 1.pri for Duterte - og det er også det mest effektive virkemidlet til å bli kvitt korrupsjon og vanstyre - åpenhet og rettigheter for pressen - samt å beskytte (ikke beskyte) journalister.....

• 0

#14 Alexis Atlanta

Alexis Atlanta

Orakel

• Members
  • 2,136 Poster:

Skrevet 11 May 2016 - 12:13 PM

Hei.

Ja, jeg og har hørt det samme som dama til Vidar sier. Any president the same, no use. No improvement. They only want money.

De er så vant med dette, at nå måtte noe gjøres.

Tror nok denne Duterte vil bli en wake-up call for mange. Vi vil nok oppleve et annerledes Filippinene. Det er kolossalt spennende å følge med på. Hørte også han ville ha portforbud for ungdommer om kveldene. De måtte holde seg inne.

Idag fikk jeg tilbud vedrørende mitt landline kort i mobilen. Før har jeg ikke kunnet ringe til mobil med det, men det kunne jeg plutselig få nå. Pldt har kanskje våknet de og. Kanskje vi får inn flere konkurrenter på markedet. Jeg sa foreløpig nei. Det kostet 189 piso pr mnd, og hvis jeg hørte riktig kunne du ringe billig eller gratis til smart kunder. De ringer nok snart med et bedre tilbud. De ringer støtt og stadig.

Såg at Duterte i valgkampen forbeholdt seg retten til ytringsfrihet, og det gjelder også deg og meg.
  • 1

#15 morjon

morjon

Veteran

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 423 Poster:

Skrevet 11 May 2016 - 04:40 PM

Det dama til Vidar sier vel hvorfor de nå har fått Duterte. De tidligere regimene har ikke levert annet enn prat mens de har fylt egne lommer.

Hvorfor er vi så lei oss for at Filippinene endelig får en leder som i allefall vil prøve og som har en viss track reckord for å få gjort noe? Om han lykkes - selv om han bare delvis lykkes - vil ikke det være bra?

Og er det så ille om drikking må slutte litt tidligere,  om man må bruke hjelm når man kjører motorsykkel, om journalistene får det LITT tryggere og om det blir litt mindre korrupsjon og litt bedre offentlige tjenester? Jeg er enig i at måten han eliminerer draps- og voldtektsmenn og narkolangere på, ikke bra. Men ... Filippinene er ikke Norge.

Filippinerne har sagt hva de synes og det får vi respektere. Vi er tross alt bare turister her. Og har vi noe imot landet, så er vi jo ikke tvunget å reise hit. Men at Duterte blir noen trussel for oss, det tror jeg ikke. Og om jeg må slutte å drikke kl 01:00 så er ikke det noen pris av betydning.

• 8

#16 Erik

Erik

Ekspert

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,261 Poster:
  • LocationAskim/Bacolor

Skrevet 11 May 2016 - 06:33 PM

Hei.

Vel. Jeg giftet meg nå her, når Marcos styrte, så jeg ser ikke helt de problemene som dere ser. At folk forsvinner fra landet, ja, ja, det er opp til dem. Jeg fartet rundt her når Marcos styrte og det skal jeg gjøre nå og. Ser ingen grunner for å holde meg i ro her, ligge lavt. Vi skal feriere litt og kose oss, som det har blitt litt lite tid til.

Ikke få panikk, livet går sin gang her. Gjør som dere har gjort hele tiden. Deres daglige gjøremål. Reis rundt og opplev landet, hvis dere ønsker. Akkurat som før.

Tror heller ikke det blir lenge før alle gisler blir løslatt. Har det bare på følelsen.

Ikke bare forsvinne fra landet, men forsvinne fra kloden.

Han sier jo åpenlyst att han skal drepe folk uten rettssak....

Hadde det bare vært att folk fikk mulighet til og reise og jobbe uten for landet så hadde det jo ikke vært noen bekymring.

• 0

#17 Erik

Erik

Ekspert

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,261 Poster:
  • LocationAskim/Bacolor

Skrevet 11 May 2016 - 06:41 PM

Det dama til Vidar sier vel hvorfor de nå har fått Duterte. De tidligere regimene har ikke levert annet enn prat mens de har fylt egne lommer.

Hvorfor er vi så lei oss for at Filippinene endelig får en leder som i allefall vil prøve og som har en viss track reckord for å få gjort noe? Om han lykkes - selv om han bare delvis lykkes - vil ikke det være bra?

Og er det så ille om drikking må slutte litt tidligere,  om man må bruke hjelm når man kjører motorsykkel, om journalistene får det LITT tryggere og om det blir litt mindre korrupsjon og litt bedre offentlige tjenester? Jeg er enig i at måten han eliminerer draps- og voldtektsmenn og narkolangere på, ikke bra. Men ... Filippinene er ikke Norge.

Filippinerne har sagt hva de synes og det får vi respektere. Vi er tross alt bare turister her. Og har vi noe imot landet, så er vi jo ikke tvunget å reise hit. Men at Duterte blir noen trussel for oss, det tror jeg ikke. Og om jeg må slutte å drikke kl 01:00 så er ikke det noen pris av betydning.

Vel siden det er snakk om eliminering uten noen form for etterforskning eller rettssak.

Hva er det som hindrer att en du kommer på ond-fot med rapporterer deg til en av borgerværerenne, mens han byr han på øl og grillmat!!!!

Vet det ikke er Norge, men problemet med og drepe kriminelle uten etterforskning eller rettssak. Er att en bare dreper folk som andre peker på. Om det egentlig er den som peker som er den som bør bli etterforsket og kanskje straffet er da umulig og vite...

• 1

#18 sveikris

sveikris

Nytt medlem

• Members
  • PipPip
  • 48 Poster:
  • LocationTrøndelag Tayud Consolacion

Skrevet 11 May 2016 - 06:52 PM

Vel siden det er snakk om eliminering uten noen form for etterforskning eller rettssak.

Hva er det som hindrer att en du kommer på ond-fot med rapporterer deg til en av borgerværerenne, mens han byr han på øl og grillmat!!!!

Vet det ikke er Norge, men problemet med og drepe kriminelle uten etterforskning eller rettssak. Er att en bare dreper folk som andre peker på. Om det egentlig er den som peker som er den som bør bli etterforsket og kanskje straffet er da umulig og vite...

Hvis det er denne formen for justis som vil bli utført er det ikke bra. Han har holdt på ei stund i Davao og har vel funnet en metode som fungerer sånn noenlunde. Han hadde vel ikke blitt gjenvalgt så mange ganger hvis det var tilfeldig hvem som "forsvant". Blir det for mange uskyldige så vil jo folk reagere.

• 0

#19 Alexis Atlanta

Alexis Atlanta

Orakel

• Members
  • 2,136 Poster:

Skrevet 11 May 2016 - 10:35 PM

Ikke bare forsvinne fra landet, men forsvinne fra kloden.

Han sier jo åpenlyst att han skal drepe folk uten rettssak....
Hadde det bare vært att folk fikk mulighet til og reise og jobbe uten for landet så hadde det jo ikke vært noen bekymring.

Dette at du forsvinner fra kloden er noe som skjer idag uten at vi bør nevne Duterte. Det er bare til å se på nyhetene og cctv som har fanget opp likvidasjoner. Ja så kan vi spekulere hvem som står bak. Likvidasjoner skjer i Norge og, og over alt i verden. Ja, selvsagt er jeg mot det, men foreløpig føler jeg meg trygg her. Følte meg ikke så trygg når Marcos var her, får da måtte du passe deg for hva du sa også, for det var mange ører der ute, så jeg føler meg tryggere her nå. Det er klart jeg følger med situasjonen.
  • 0

#20 morten2014

morten2014

Senior medlem

• Members
  • PipPipPipPip
  • 114 Poster:
  • LocationNorway

Skrevet 12 May 2016 - 03:54 PM

Vi bør vel avvente til Duterte eventuelt gjør alle disse tingene før vi dømmer han. Så langt har han vært truende mot alvorlig kriminelle og korrupte. Disse gruppene representerer en langt større trussel for vanlige filippinere (og oss turister) enn Duterte gjør.  Jeg er ikke kjent i Davao selv selv om jeg har vært en del på Mindanao, men folk som bor der forteller ganske andre historier og opplever veldig mye positivt.

Og ikke tro at filippinsk rettssystem har fungert særlig bra frem til nå.  Husk også at Duterte har vært utsatt for sverting og kampanjer fra maktapparatet helt opp til toppen av maktapparatet. Ninoy gjorde noen desperate forsøk på å holde Duterte fra makten når han skjønte alvoret.  None filippinere hevder det skyldes Ninoy har mange svin på skogen.... Neida - jeg er ikke for manglende lov og rett. Men Filipnene går ikke fra bra til værre, men fra ille til forhåpentligvis litt bedre.

• 0

Mvh

Morten :)

0 bruker(e) leser dette emne

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere

Copyright © 2018 Your Company Name