Elegia© by Fisana

Gå til indhold

Bilde

Transkjønnet.

• Venligst logg inn for å besvare
140 svar på dette emne

#1 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,967 Poster:

Skrevet 04 February 2016 - 12:28 AM

Hei.

Her kommer det litt info fremover vedrørende det å være transkjønnet. Det gjelder hele spekteret, fra å "komme ut", fordommer, behandling etc.

http://www.cosmopoli...e-surgery-work/

Det er også andre måter å gjøre det på. Hvis kirurg må sy på utsiden av vagina( på sidene, som det kan se ut her, eller oppover venusberget), vil jeg si at det er dårlig arbeid. Det skal ikke vise noe utvendig.

Vedlagt fil(er)

• 0

“ I can do all things thru Christ who gives me strength.” Phil. 4:13

#2 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,967 Poster:

Skrevet 04 February 2016 - 06:17 AM

Hei

Her er en link på engelsk(beklager det er vanskelig å finne noe på norsk) som dere kan lese gjennom for en bedre forståelse av transsexualisme( på norsk Transkjønnethet).

http://ai.eecs.umich...S/TScauses.html

Hvis noen har noen ny forskning skrevet på norsk, om transkjønnethet, så vennligst post det her.

Ja hvorfor kan vi ikke bare få behandling. Hvorfor skal mennesker plage oss og mene at vi er mentalt syke og allslag styggedom. Som i Steins tenkte tilfelle: Hva ville du gjort? Hvorfor skal vi på død og liv sykeliggjøre et menneske. Vi aner ikke hva som ligger bak tankene/handlingene til dette menneske, så vær så snill og la oss i fred og la oss selv få den hjelp og det vi trenger og leve vårt liv, uten smerter og lidelser.
  • 0

#3 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,967 Poster:

Skrevet 04 February 2016 - 06:43 AM

Hei.

Jeg har ikke veldig mørk kvinnestemme, men av og til kommer den frem lys og fin. Det er fordi jeg synger mye karaoke og holder stemmebåndene elastiske og glatte.

Vi er kvinner på en kvinneskala, der det er alle variasjoner. Hvis dere har hørt Caitlyn Jenner prate, så har hun også litt mørkere stemme.

Hva med Åse Kleveland og hun som synger, Thommesen het hun visst. Igjen, de som vil ha hjelp til stemmen sin så finnes det.

http://universitas.n...ede-med-a-finne
  • 0

#4 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,967 Poster:

Skrevet 08 February 2016 - 12:53 PM

Hei.

Fant litt om nyere forskning på norsk, vedrørende transkjønnethet.

http://ndla.no/nb/node/62991
  • 0

#5 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,967 Poster:

Skrevet 19 February 2016 - 01:52 PM

Hei.

Når du er ung transkjønnet, så kan du få fine naturlige bryster, når du starter hormonbehandling. Er du eldre så er det vanskeligere, men det finnes også da noen som får fine bryster.

Tenk på dette med størrelse. Flotte bryster er som magneter på menn, men tenk på når du blir eldre. Kanske ikke nødvendig å ta så store implantater.
Jeg har D-cup. Mitt brystimplantat veier 600 gram. Det blir da 1.2 kg tilsammen.
Min kirurg her på Filippinene, viste meg sammenligning mellom implantat til en Filippina og den til meg. Hvis du la implantatet til en Filippina på bordet så var den 10 cm i diameter, mens mitt var 20 cm. Det er fordi de er laget i proporsjon til høyden din og bredde ved skuldrene.

Jeg har implantat som heter Mentor, som det er livsgaranti på. Du får informasjon av din kirurg om implantatet, og en øvelse du må gjøre, hver dag.

Når jeg går langt på min treningstur, uten brystholder, så får jeg smerter i skulderbladene. En sports bh er da viktig å ha på, så går det fint. Ellers har det ikke vert noen problemer.

Jeg legger ved et bilde av de forskjellige stadiene av brystutviklingen ved oppstart av hormonbehandling.

Går du og tenker ofte på om du skal ha implantat, eller ikke, for å føle deg god nok eller akseptert, så gjør det. Da kommer du ikke til å tenke på det mer. Så blir du veldig kvinne og feminin med en gang.
Hos oss så legges de mellom noen muskler i brystet, slik at du får flotte naturlige bryster. De blir også påvirket av disse musklene, så de beveger seg når du bruker brystmusklene. Dette er imidlertid ikke noe problem.
Du kan velge om du vil gå inn med implantat i armhulen eller i underkant av brystet i front. Jeg la mine inn i front, siden min kirurg var mest vant med å gjøre dette. Det har gått helt fint. Arrene kan nesten ikke sees idag.

Det var en stund etter inngrepet at følsomheten i brystniplene ikke var god, men nå er det bra.

Det var det jeg hadde å si om bryster i denne omgang.

Vedlagt fil(er)

• 0

#6 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,967 Poster:

Skrevet 19 February 2016 - 03:01 PM

Hei.

Her er en liten filmsnutt om forskjellige kjønn.

• 0

#7 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,967 Poster:

Skrevet 10 March 2016 - 12:05 AM

Hei

Hei her er en liten info video for dere som synes det er vanskelig å forstå dette med oss. Vi er bare mennesker som alle andre.

https://youtu.be/bo7RufX05hY
  • 0

#8 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,967 Poster:

Skrevet 14 March 2016 - 01:04 PM

Hei.

Her er et intervju med transperson Thomas-Thea, på NRK.

– Det tok 30 år før jeg våget å stå frem som transe

http://www.nrk.no/so...thea-1.12702622
  • 0

#9 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,967 Poster:

Skrevet 17 March 2016 - 01:00 AM

Hei.

Litt informasjon om Norge skal innføre en tredje kjønnskategori.

http://www.abcnyhete...et-tredje-kjonn
  • 0

#10 Moalboal

Moalboal

Veteran

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 442 Poster:

Skrevet 18 March 2016 - 05:17 AM

Hei.

Litt informasjon om Norge skal innføre en tredje kjønnskategori.

http://www.abcnyhete...et-tredje-kjonn

Det er vanskelig for en som ikke må forholde seg til om en er det ene eller det andre, å forstå hvor viktig det må føles for de av dere som er transkjønnet.

Hvorfor er det viktig at det må stå i passet deres? Er ikke det bare en formalitet?

• 0

#11 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,967 Poster:

Skrevet 18 March 2016 - 06:31 AM

Det er vanskelig for en som ikke må forholde seg til om en er det ene eller det andre, å forstå hvor viktig det må føles for de av dere som er transkjønnet.

Hvorfor er det viktig at det må stå i passet deres? Er ikke det bare en formalitet?

Hei Malboal.

Det har å gjøre med hvem du er, din identitet, og er ikke bare en formalitet.

I Norge er praksisen slik at du må operere deg og gå gjennom en behandling for å få ny identitet, nytt personnummer og som meg at det idag står en F i passet. Det var helt forferdelig å stå med en M i passet, når du var kvinne og viste tegn på at du var kvinne. Jeg ble diskriminert på Gardermoen. Førerkortet viste at du var mann, alle dokumenter du hadde viste at du var mann. Skulle du ta blodprøver så gjorde de det iforhold til at du var mann. Prøvene ble feil. Mye skjedde etter at jeg hadde tatt operasjon i Thailand for jeg fikk ikke godkjent ny identitet, og jeg hadde en 9 mnd lang kamp med myndigheten før de endelig gav meg ny identitet, uten mere spørsmål. Da hadde jeg folatt landet, for jeg klarte ikke mer. Navn fikk jeg skiftet veldig raskt, men resten det var ikke enkelt kan jeg si deg.

Du får altså en masse trøbbel. Det er land som du vil reise til, der du ikke får komme inn, fordi ditt ytre stemmer ikke med det i passet, og som setter deg på første fly dit hvor du kom fra, som nedverdiger deg på det groveste, og du må kle deg naken. Helt forferdelig. 

I noen land kan de rett og slett drepe deg på grunn av dette, så du må være utrolig forsiktig.

Mange sliter med store egne problemer på grunn av dette.

Så har du en minoritet som  føler at de verken er mann eller kvinne. Hva skal du gjøre med dem? Noen  kan ha både mannlige og kvinnelige kjønnsorganer.  De har også en identitet. 

Ettersom jeg forstår blir det om en stund problemer med personnumrene og vegdirektoratet (jeg er ikke sikker)  tror jeg det var som gikk inn for åpning for et tredje kjønn, jeg tror også det var andre som hadde gått inn for dette.

Så det er nok ikke så enkelt.

Imidlertid tror jeg at å få valgt nytt juridisk kjønn som mann eller kvinne vil bli lett, mulig kommer det ny lov nå i sommer. Da får du et brev fra folkeregisteret,  etter at du har innlevert søknad, med følgene av ditt valg, og hvis du fortsatt står på ditt får du ny juridisk identitet etter kort tid. Imidlertid blir kjønnsoperasjon fortsatt vurdert av Rikshospitalet, men det blir kanskje mulig for en second opinion i et annet land. Det er en psykiater som vurderer deg ved Rikshospitalet, men internasjonalt så er dette avvist som ikke noe som har med psykisk sykdom å gjøre, men noe biologisk. 

Nytt tredje kjønn for de som ikke føler seg hjemme i tokjønnsmodellen vil bli debattert og tatt opp til behandling.

Hjelp og oppfølging er også veldig dårlig, også forståelsen blant helsepersonell og befolkningen forøvrig. Det vil nok gradvis bli bedre når det etter alt å dømme kommer på plass lov om kjønn og helse til sommeren, men det er nok ikke gjort over natta.

• 0

#12 Erik

Erik

Ekspert

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,255 Poster:
  • LocationAskim/Bacolor

Skrevet 18 March 2016 - 03:25 PM

Nå blir det kanskje nye regler på dette i Norge.  http://direkte.vg.no.../nyhetsdoegnet#!verbatimId=56ebdc005152f79e7f76fc05 

Dette forslaget om det går igjennom, vil avslutte  operasjoner og avhengigheten av Rikshospitalets rigide regler og vurderinger.

Håper dette går igjennom, for jeg syntes dette forslaget er skritt i riktig retning.

Ny lov gjør det enklere å skifte kjønn

Regjeringen foreslår en ny lov som gjør det mulig å skifte kjønn i folkeregisteret uten å ha en bestemt diagnose og uten medisinsk behandling.

Dette innebærer blant annet at man bare behøver å fylle ut skjema for å få skifte kjønn i folkeregisteret. For eksempel at kvinner som skifter kjønn, kan beholde eggstokkene og evnen til å bære fram barn.

Det skal bli mulig for personer som har fylt 16 år å selv bestemme om de vil endre sitt juridiske kjønn. Regjeringen foreslår derfor også å senke aldersgrensen for å endre navn etter navneloven, fra 18 til 16 år.

Det blir også mulig for barn og unge mellom 6 og 16 år å skifte kjønn, med foreldrenes samtykke. Dersom bare én av foreldrene samtykker, kan Fylkesmannen i Oslo og Akershus likevel innvilge søknad om å endre juridisk kjønn, dersom dette er til barnets beste. (NTB)

• 0

#13 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,967 Poster:

Skrevet 18 March 2016 - 07:42 PM

Hei.

Ja klart dette er et skritt i riktig retning, men ettersom jeg har forstått så vil det fortsatt være slik at om du må ha operasjon, så er det bare Rikshospitalet som kan gjøre dette. Det er de som sitter på kompetansen her i landet. Det er foreslått fra ekspertgruppa som kom med forslag til nye lover og regler om å ha flere som kunne gjøre inngrep, men dette tror jeg ikke er gått gjennom. Det blir antakelig for dyrt. Det er slik at dette inngrep du får i Norge er gratis. I tillegg kan du også få andre inngrep, blant  annet operasjon på nese og brystforstørring til reduserte priser. 

Det blir i alle fall helsehjelp og oppfølging for alle og en kan kanskje få bukt med selvmord i behandlingskøen, uverdigheten, og ved at helsepersonell blir oppdaterte slik at det blir lettere å søke hjelp lokalt. Det vil nok ta en tid før forståelse og skikkelig hjelp kommer på banen, men helt klart er dette bra.

Hormonbehandling er heller ikke uproblematisk hvis du går uten å ta operasjon. Slik som meg, så må jeg da ha høge doser for å undertrykke testosteronet, og for å ta en billedlig fremstilling så klarer du bare 7 av 10 kg. Det vil si at du går med høge doser over lang tid for å bli feminin. Jeg såg bare etter operasjonen hvodan det feminine forandret seg, fra et maskulint preg til feminint. Det var veldig så forandret jeg ble. 

Det kan ikke være bra å gå med 2 produksjoner i kroppen. Jeg kjenner en dame som nå har fått et hjerte som løper løpsk, som ikke er kommet ut fullt og helt og dette skaper også problemer med store stresspåkjenninger. Årsaken til at et hjerte løper løpsk er de ikke helt sikre på, men det er en sammenheng her med stress, alder, livsstil, depresjon og hormoner. Hun har gjennomgått behandling med strøm, og det siste nå var et inngrep for å få tilbake sinuskurven. Til å begynne med varte det bare i et visst antall timer, men nå har det bedret seg. Jeg har gjort det jeg har kunnet for å støtte henne gjennom denne prosessen. Ja hva gjør et sånt inngrep, der de kutter over noen nerver for å redusere signaler til forkammeret og få roet hjerte. Det er ikke sikkert det er så bra det heller. Hadde hun fått kommet ut og fått forandret livsstil, og blitt akseptert for den damen hun er så hadde dette sikkert vert nok. Da kunne hun roet seg og fått leve sitt liv som andre. Det er viktig å gå til roten av problemet, og finne ut hva som er årsaken, og ikke bare kutte nervetråder og gi hjertemedisiner så du stuper. Forferdelige bivirkninger også.

Ved min depresjon så hadde også jeg for mange signaler til hjernen som holdt på å løpe løpsk. De behandler også hjernen med strøm, for å få bort depresjon som de ikke klarer med medisiner. Mye likt med henne og signaler til hjertet.

Det er all grunn til å være forsiktig, og få oppfølging av helsepersonell. Gjerne tar du også andre medisiner. Det er mange ukjente faktorer, ute og går her. Nå har denne damen hatt oppfølging av lege for sin hormonbehandling.

Jeg vil advare sterkt mot å begynne med egenmedisering av hormoner uten oppfølging av lege med blodprøver og justering til riktig dose. Det er viktig, for at du skal få et godt og langt liv. Men det er slik at en kan bli desperat etter å få behandling, og så begynne selvmedisinering. Det har vert de som har stått opptil 4 år og ventet på å få avklart om å få behandling, og så fått avslag med den følge at noen har tatt sitt eget liv. Ja det har vert sagt mye og skrevet mye om det Rikshospitalet. Her er det prioriteringer og dårlige rammevilkår fra myndighetene og nok også liten forståelse.

Ja det er en viktig milepel som skjer nå ved de nye lover og regler som kommer.

For midt vedkommende, så er jeg nå kommet så langt, at jeg ikke går og tenker på om jeg er kvinne. Dett er ikke noe som opptar meg i min hverdag. Jeg bare er det. Jeg tenker ikke på alle ting som hår, make-up, om jeg er god nok. Slike ting er et tilbakelagt stadie. Det er mange flere som sier mam til meg nå enn det var i begynnelsen registrerer jeg, så det har vert en utvikling i riktig retning. Jeg er en hardtarbeidende kvinne og sysler med mitt og har nok med det. Visst kan jeg dolle meg opp om nødvendig. Jeg har fått et bra liv her på Filippinene, og det har gått bra med meg. Det har imidlertid vert en veldig tøff prosess, å komme her som nyoperert og i tillegg finne ut av alt det nye som møter meg. Ja det er så tøft at det er utrolig at jeg har klart det. Den kampen hver dag for liksom å overleve i dette nye hjemland har tatt vekk fokuset på meg selv og om jeg er god nok. Det har nok vert bra og styrket meg som kvinne. Ja, selvfølgelig er jeg stolt av meg selv. Skulle bare mangle. Det har jeg lov til å være.

På søndag 20 mars er jeg 61 år ung ;-) Det blir en beskjeden feiring. Jeg skal prøve meg på å bake et brød med spelt mel som de sier er verdens beste brød. Skulle hatt litt brunost fra Norge, men får se om jeg finner en erstatning. 

Joda. Livet er godt å leve. Det takker jeg for hver dag i min bønn.

• 0

#14 acer

acer

7. far i huset

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6,807 Poster:
  • Locationkarmøynå ^ pitalo , san fernando , cebu

Skrevet 19 March 2016 - 11:03 AM

miss frøya , har du sitt født i feil kropp på tv 2 ??

der var det en \ ei fra haugesund som skulle skifte kjønn....ganske bra og interessant dokumentar

http://www.h-avis.no...2.921-1.8554492

• 0

det kjedeligste med livet er at det finnes så mange vakre kvinner og så lite tid

#15 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,967 Poster:

Skrevet 19 March 2016 - 12:10 PM

Hei acer.

Låg med rauå i vere og grov i hagen her eg då. LOL.

Nei første gang jeg ser henne. Det var vel ei flott dame acer. Det må du innrømme. Ha?????? Du kjente noen rykninger både her og der tenker jeg. 

• 1

#16 acer

acer

7. far i huset

• Members
  • 6,807 Poster:

Skrevet 20 March 2016 - 09:55 AM

Hei acer.

Låg med rauå i vere og grov i hagen her eg då. LOL.

Nei første gang jeg ser henne. Det var vel ei flott dame acer. Det må du innrømme. Ha?????? Du kjente noen rykninger både her og der tenker jeg. 

hahaha ja kanskje det  :D  hu hadde nok lurt meg

• 0

det kjedeligste med livet er at det finnes så mange vakre kvinner og så lite tid

#17 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,967 Poster:

Skrevet 20 March 2016 - 11:07 AM

Hei acer.

Idag er hun kanskje operert og er som en annen kvinne. Du hadde nok ikke blitt lurt da. 

• 0

#18 acer

acer

7. far i huset

• Members
  • 6,807 Poster:

Skrevet 20 March 2016 - 01:42 PM

Hei acer.

Idag er hun kanskje operert og er som en annen kvinne. Du hadde nok ikke blitt lurt da. 

hehe ja nei kanskje det , 

• 0

#19 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,967 Poster:

Skrevet 22 March 2016 - 12:05 AM

Hei.

Ja, endelig har vi fått rett til rett kjønn.

http://www.ftpn.no/n...il-rett-kjoenn/

http://www.ftpn.no/n...e-lovforslaget/

https://www.regjerin...2016/id2479716/
  • 0

#20 Frøya

Frøya

Guru

• Members
  • 1,967 Poster:

Skrevet 22 March 2016 - 12:45 AM

Hei .

Dette ble vedtatt 2 dager før min bursdag, så jeg setter opp en blomsterbukett til alle som har gått og ventet på dette i lang, lang tid.

Til lykke.

• 0

0 bruker(e) leser dette emne

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere

Copyright © 2018 Your Company Name