Elegia© by Fisana

Gå til indhold

Bilde

Streetlight

• Venligst logg inn for å besvare
45 svar på dette emne

#1 Robert

Robert

Sponsor

• Sponsor
  • PipPipPipPipPip
  • 303 Poster:
  • LocationVaranger

Skrevet 12 December 2012 - 06:27 PM

Programmet Underveis på NRK2 19:45 12.12.2012 omtale:

"Erlend Johannessen var en vanlig 21-åring i Trondheim, men gjorde et uvanlig valg. Etter et besøk på FIlippinene fikk han en sterk trang til å hjelpe. Han forlot Norge og etablerte sitt eget hjelpearbeid på Filippinene. I løpet av åtte år gir "Streetlight" bistand og omsorg til om lag 100 barn. Det betyr så mye å kunne bruke livet sitt til noe mer enn seg selv, sier Erlend Johnsen."

Dokumentaren er også tilgjengelig på nett:
http://tv.nrk.no/ser...2312/12-12-2012
  • 2

#2 ArgaoStar

ArgaoStar

Sponsor

• Sponsor
  • PipPipPipPip
  • 264 Poster:

Skrevet 12 December 2012 - 08:17 PM

Takk Robert, håper det kommer på nettet.
  • 0

#3 Magnum

Magnum

Ordinært medlem

• Members
  • PipPipPip
  • 70 Poster:

Skrevet 12 December 2012 - 08:46 PM

Et fint program som ga et lite innsyn i gatebarnas liv og hvordan noen faktisk blir hjulpet til en bedre framtid takket være ekte engasjement og innsats!
  • 0

#4 JohnSmith

JohnSmith

Veteran

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 323 Poster:

Skrevet 12 December 2012 - 09:16 PM

what?

dette er politik
  • 0

#5 GenX

GenX

Senior medlem

• Members
  • PipPipPipPip
  • 118 Poster:

Skrevet 12 December 2012 - 10:25 PM

Dette programmet var det motsatte av politik. I stedet for å jobbe for egne interesser begynte han å jobbe for gatebarnas interesser. hmm eller mente du at dette problemet bør fikses med politik kanskje ?
  • 0

#6 JohnSmith

JohnSmith

Veteran

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 323 Poster:

Skrevet 12 December 2012 - 11:24 PM

ja hendene opp. ikke ned ;(
  • 0

#7 JohnSmith

JohnSmith

Veteran

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 323 Poster:

Skrevet 12 December 2012 - 11:29 PM

ja hendene opp. ikke ned ;(

heia norge
  • 0

#8 Robert

Robert

Sponsor

• Sponsor
  • PipPipPipPipPip
  • 303 Poster:
  • LocationVaranger

Skrevet 21 February 2013 - 12:04 PM

Bygg.no: NTNU-studenter finalister til arkitekturpris

Gemt billede
Studiesenteret for barn i Tacloban på Filippinene ble oppført med lokale materialer og byggeteknikker. Arbeidet skjedde i samarbeid med barnas foreldre og den lokale hjelpeorganisasjonen Streetlight. (Foto: Nelson Petilla)

Tre arkitektstudenter fra NTNU dro til Filippinene for å bygge et studiesenter for barn. Nå konkurrerer prosjektet om den internasjonale prisen A+ Architizer awards, og er finalist i to kategorier.

Det er arkitektstudentene Alexander E. Furunes, Ivar K. V. Tutturen og Trond H. Hegvold som nå er nominert til den høythengende prisen A+ Architizer awards i kategoriene «Student design/build project» og «Architecture and Collaboration».

Arkitekturdatabasen Architizer, som betegnes som den største og raskest voksende i verden, står bak prisen.

Bakgrunnen for nominasjonene er at de tre studentene tilbrakte seks måneder i Tacloban på Filippinene for å bygge et studiesenter for barn fra slummen.

Studiesenteret ble oppført med lokale materialer og byggeteknikker, og arbeidet skjedde i samarbeid med barnas foreldre og en lokal hjelpeorganisasjon kalt Streetlight.

- I etterkant har det blitt veldig tydelig for oss at mødrene og fedrenes sterke innsats i design- og byggeprosessen, resulterte i mye mer enn bare et bygg. Det har blitt et symbol på deres sterke ønske om å hjelpe barna sine ut av slummen og mot en bedre fremtid. Byggeprosessen bidro til å knytte sterke bånd internt blant foreldrene og på tvers av klasseskiller i lokalsamfunnet. Det er mye urettferdig tvil og fordommer rettet mot familiene fra slummen, så det hadde vært veldig flott å få tatt med denne prisen til dem og vist befolkningen i Tacloban at foreldrenes innsats har fått slik en internasjonal annerkjennelse. Vi reiser tilbake i august for å sette i gang byggingen av to nye studiesentre, sier Alexander E. Furunes.

Furunes, Tutturen og Hegvold er nå i gang med sitt femte studieår på arkitektutdanningen ved NTNU, Fakultet for arkitektur og billedkunst.

- Vi er glade for at våre studenter har bidratt til å gi barn på Filippinene lysere framtidsutsikter. I tillegg har de oppnådd denne høythengende, internasjonale anerkjennelsen. Vi er naturligvis svært stolte av dem, sier Fredrik Shetelig, prodekan ved NTNU, fakultet for arkitektur og billedkunst.

Prisutdelingen foregår ved at 200 jurydeltagere plukker ut fem finalister og en vinner i hver av de over 50 kategoriene. Prisene deles ut i New York i mai. I tillegg foregår det en nettavstemning hvor det mest populære bidraget i hver kategori får en tilleggspris.
  • 0

#9 Baltazaris

Baltazaris

Rådgiver

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 961 Poster:

Skrevet 21 February 2013 - 02:03 PM

Fint å se på og luftig men.....for meg ser det ikke ut som et bygg som vil overleve en kraftig tyfon. Har de norske arkitektene bommet fullstendig og kun vært opptatt av design eller er det jeg som tar feil? Dette taket må da være lett match for en tyfon?
  • 0

#10 Robert

Robert

Sponsor

• Sponsor
  • PipPipPipPipPip
  • 303 Poster:
  • LocationVaranger

Skrevet 22 February 2013 - 11:30 AM

Fint å se på og luftig men.....for meg ser det ikke ut som et bygg som vil overleve en kraftig tyfon. Har de norske arkitektene bommet fullstendig og kun vært opptatt av design eller er det jeg som tar feil? Dette taket må da være lett match for en tyfon?

Joda. Er ikke i tvil om at taket kommer til å ta av når den tid kommer. Det tror jeg nok arkitektene også er klar over, men..

Hva er sjansene til at bygget blir truffet av en tyfon innen for nedskrivningstiden til taket? Hva skal til for å lage et tak som tåler å bli truffet av en tyfon og hvilke egenskaper vil dette ha i forhold til det ønskede resultat?

Det ser ut som at grunnmuren tåler det meste. Det er også her den kostbare infrastrukturen til et bygg ligger. Siden taket er bygget med lokale håndtverkere og lokale materialer, vil nok en gjenoppbygging av taket etter en tyfon være prioritert framfor å lage en suboptimalt løsning.
  • 0

#11 Baltazaris

Baltazaris

Rådgiver

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 961 Poster:

Skrevet 22 February 2013 - 04:04 PM

Joda. Er ikke i tvil om at taket kommer til å ta av når den tid kommer. Det tror jeg nok arkitektene også er klar over, men..

Hva er sjansene til at bygget blir truffet av en tyfon innen for nedskrivningstiden til taket? Hva skal til for å lage et tak som tåler å bli truffet av en tyfon og hvilke egenskaper vil dette ha i forhold til det ønskede resultat?

Det ser ut som at grunnmuren tåler det meste. Det er også her den kostbare infrastrukturen til et bygg ligger. Siden taket er bygget med lokale håndtverkere og lokale materialer, vil nok en gjenoppbygging av taket etter en tyfon være prioritert framfor å lage en suboptimalt løsning.

Sjangsen for å bli truffet av en kraftig tyfon er nok veldig stor, kanskje så mye som 1 gang i året?. Snakker man om nedskriving på "norsk måte", skattefradrag osv så eksisterer ikke dette i filippinene.

Men det er mulig at det er billigere å bygge nytt tak 1 gang i året enn å utforme bygget på en dyrere og mer solid måte. Synes bare det er rart at man kan få en pris hvis man bygger et bygg som ikke tåler klimaet, mye mulig jeg tar feil, jeg håper det.
  • 0

#12 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 7,776 Poster:

Skrevet 08 November 2013 - 10:05 AM

Er svært imponert over dette arbeidet som gjøres av streetlight med barna på Filippinene. Vi støtter dette arbeidet og har satt inn en link til deres hjemmeside på forsiden av philguiden.

.

• 2

#13 Baltazaris

Baltazaris

Rådgiver

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 961 Poster:

Skrevet 19 December 2013 - 10:21 AM

Da hadde jeg desverre rett i det jeg skrev i februar angående de norske arkitektene som bygde studiesenteret i Tacloban.

Lokale bygningsarbeidere sa vel bare yes sir og gjorde som de fikk beskjed om av de norske arkiteketene som ikke skjønte filippinsk klima.

Bygget var fint og se på men taket hadde heller ikke tålt en vanlig tyfon så dette var jo å hive penger ut av vinduet.

Jeg er hverken arkitekt, ingeniør eller veldig bygningskyndig men skal man bygge på slike værutsatte steder så kan man ikke ha slike tak, her må man bygge helst med flatt betongtak. 

• 2

#14 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 7,776 Poster:

Skrevet 19 December 2013 - 04:12 PM

Da hadde jeg desverre rett i det jeg skrev i februar angående de norske arkitektene som bygde studiesenteret i Tacloban.

Lokale bygningsarbeidere sa vel bare yes sir og gjorde som de fikk beskjed om av de norske arkiteketene som ikke skjønte filippinsk klima.

Bygget var fint og se på men taket hadde heller ikke tålt en vanlig tyfon så dette var jo å hive penger ut av vinduet.

Jeg er hverken arkitekt, ingeniør eller veldig bygningskyndig men skal man bygge på slike værutsatte steder så kan man ikke ha slike tak, her må man bygge helst med flatt betongtak. 

Du har rett. Design Team: Alexander E. Furunes, Trond Hegvold and Ivar K. V. Tutturen i WORKSHOP. Ref. http://www.archdaily...loban-workshop/

Veldig spesielt med dette designet. Du vet, arkitekter er jo ikke spesielt praktiske. Burde nok vært noen som hadde kjennskap til klima.

• 0

#15 Moalboal

Moalboal

Veteran

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 407 Poster:

Skrevet 19 December 2013 - 05:45 PM

Hva er sjansen for ett så direkte treff av denne kategorien? Hvor mange kategori 5 sveiper over fastlandet i året? Flesteparten er i kategori 2 - 3?

• 0

#16 Baltazaris

Baltazaris

Rådgiver

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 961 Poster:

Skrevet 19 December 2013 - 10:59 PM

Hva er sjansen for ett så direkte treff av denne kategorien? Hvor mange kategori 5 sveiper over fastlandet i året? Flesteparten er i kategori 2 - 3?

En kategori 2-3 tyfon hadde nok vært nok for dette taket og overbygget så det hadde ikke vart lenge uansett.

• 0

#17 Moalboal

Moalboal

Veteran

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 407 Poster:

Skrevet 20 December 2013 - 04:36 PM

En kategori 2-3 tyfon hadde nok vært nok for dette taket og overbygget så det hadde ikke vart lenge uansett.

Det blir bare spekulasjoner. Jeg vil tro at de hadde kalkulert med flere treff i løpet av levetiden, og at den minst skulle stå seg imot "normalt" vær, men som sagt, det blir bare spekulasjoner fra min side på lik linje med deg.

• 0

#18 Baltazaris

Baltazaris

Rådgiver

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 961 Poster:

Skrevet 20 December 2013 - 05:06 PM

Det blir bare spekulasjoner. Jeg vil tro at de hadde kalkulert med flere treff i løpet av levetiden, og at den minst skulle stå seg imot "normalt" vær, men som sagt, det blir bare spekulasjoner fra min side på lik linje med deg.

Jeg reagerte med engang jeg så bildet (i februar) et slik tak, hvor vinden får tak under, virket helt meningsløst på meg som selv har hus i et tyfonutsatt område.

Dette overgygget hadde ikke levd lenge uansett er min menig selv om jeg selfølgelig spekulerer. Men mine spekulasjoner har derimot litt tyngde. ;) , jeg har bodd i flere år midt i tyfonbeltet hvor vi hadde kategori 2 og 3 flere ganger i året. Har også opplevd kategori 4 og det hadde ihverfall blåst dette overbygget over alle vidder.

• 0

#19 Moalboal

Moalboal

Veteran

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 407 Poster:

Skrevet 20 December 2013 - 05:27 PM

Trist er det nå ihvertfall, men allikevel så tror jeg når alt gikk så bra som det gikk med alle sammen på barnehjemmet, så vil organisasjonen tjene på dette på lang sikt.

Alle i hele Norge og svært mange i mange andre land bla Sverige, vet hvem Erlend er, og hva Streetlight er og står for takket være Tyfonen, og dens ødeleggelser. Ser også ett par andre Fillippinske prosjekter som også har fått ett løft, og nå har tidoblet den lokale innsatsen, og folk som følger opp.

Rart med det, men katastrofer har alltid bidratt til nytt liv og ny innsats, på tross av det tapte.

• 0

#20 Baltazaris

Baltazaris

Rådgiver

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 961 Poster:

Skrevet 20 December 2013 - 06:00 PM

Trist er det nå ihvertfall, men allikevel så tror jeg når alt gikk så bra som det gikk med alle sammen på barnehjemmet, så vil organisasjonen tjene på dette på lang sikt.

Alle i hele Norge og svært mange i mange andre land bla Sverige, vet hvem Erlend er, og hva Streetlight er og står for takket være Tyfonen, og dens ødeleggelser. Ser også ett par andre Fillippinske prosjekter som også har fått ett løft, og nå har tidoblet den lokale innsatsen, og folk som følger opp.

Rart med det, men katastrofer har alltid bidratt til nytt liv og ny innsats, på tross av det tapte.

All ære til Streetlight og arbeidet de gjør og det er fantastisk at de har fått så mye støtte og det trengs.  Studiesenteret blir helt sikkert bygget opp igjen og da satser vi på at arkitektene legger mindre vekt på design og mer vekt på det praktiske. :)

• 0

0 bruker(e) leser dette emne

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere

Copyright © 2017 Your Company Name