Elegia© by Fisana

Gå til indhold

Bilde

Veldedighet/sponsing

• Venligst logg inn for å besvare
20 svar på dette emne

#1 Lars

Lars

Sponsor

• Administrators
  • 2,321 Poster:

Skrevet 14 November 2012 - 11:36 PM

Vi har tidligere snakket høyt om muligheten for å iverksette forskjellige veldedighetsprosjekter i regi Philguiden. Etter en lang tid i tenkeboksen har vi kommet frem til at vi ikke har mulighet til å administrere dette. Forumet vokser, og vi har ikke tid til å følge opp i den grad vi burde. Vi har heller ikke erfaring med dette.

Det betyr imidlertid ikke at at vi lar være å gjøre noe. Vi kommer til å invitere en håndfull organisasjoner som vi har tillit til, som vil få hver sin tråd med kontaktinfo på et eget veldedighetsforum. De vil få mulighet til å fortelle om sine prosjekter, og drive en egen blogg.

Dette forumet vil bli delvis lukket. Kun en godkjent organisasjon vil få lov til å starte en ny tråd, men det vil være lov for medlemmer å kommentere på vanlig måte.

Lesere av forumet kan da velge hvilke prosjekter de ønsker å støtte, og hvor mye. Midlene vil imidlertid ikke koordineres av Philguiden, men gå rett til de forskjellige aktører.

Private medlemmer kan også søke om en tråd til promotering av prosjekter, men vi vil i større grad være forsiktig med å tillate disse. Enhver søknad må være godt dokumentert, med referanser og bilder. ALle veldedighetsprosjekter skal være rettet mot ubemidlede filippinere. Enhver søknad om noe annet, vil avvises.

Dersom du ønsker å opprette en veldedighetsblogg, ta kontakt med oss post (@) philguiden (dåt) com. Send gjerne denne linken til organisasjoner som driver bistandsarbeid her nede. Jeg kommer selv til å sende linken til de vi ønsker å ha med på laget.
  • 0

#2 Stein

Stein

Slottsherre og kjøkkenhagebestyrer

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5,313 Poster:
  • LocationAjoya, Gabi, Cordova, Cebu

Skrevet 24 August 2013 - 12:59 AM

En spontan innsamlingsaksjon er startet for å hjelpe familier i Cordova som er blitt berørt av miljøforurensingen. Kona og jeg har besluttet å hjelpe til med 1500 pesos og ber andre om å bidra hvis de har mulighet.

For dem i Norge som vil hjelpe til så send meg en pm og dere vil få mitt bankkonto-nummer. Her i Cebu foreslår jeg at dem som vil støtte opp kan enten donere penger til meg, eller bruke Erik på CHV eller Jan på Midnightsun, så tar jeg en oppsamling i slutten av neste uke. Mulig at Lars på Urban Cellar kan ta imot bidrag der. Jeg vil være på Moon Cafe på Grand mall, Basak, mellom kl 10-12 alle dager frem til neste fredag.

De pengene vi kan samle inn vil kona og jeg bruke til mat for de trengende og dele ut til dem som har størst behov for hjelp.

Dette indlæg er forfremmet til artikel
  • 0

#3 Vidar

Vidar

Senior medlem

• Members
  • PipPipPipPip
  • 148 Poster:

Skrevet 25 August 2013 - 11:17 AM

En spontan innsamlingsaksjon er startet for å hjelpe familier i Cordova som er blitt berørt av miljøforurensingen. Kona og jeg har besluttet å hjelpe til med 1500 pesos og ber andre om å bidra hvis de har mulighet.

For dem i Norge som vil hjelpe til så send meg en pm og dere vil få mitt bankkonto-nummer. Her i Cebu foreslår jeg at dem som vil støtte opp kan enten donere penger til meg, eller bruke Erik på CHV eller Jan på Midnightsun, så tar jeg en oppsamling i slutten av neste uke. Mulig at Lars på Urban Cellar kan ta imot bidrag der. Jeg vil være på Moon Cafe på Grand mall, Basak, mellom kl 10-12 alle dager frem til neste fredag.

De pengene vi kan samle inn vil kona og jeg bruke til mat for de trengende og dele ut til dem som har størst behov for hjelp.

Send kontonr. på PM, jeg bidrar med nok 200

• 0

#4 Vidar

Vidar

Senior medlem

• Members
  • PipPipPipPip
  • 148 Poster:

Skrevet 25 August 2013 - 01:16 PM

Takk Stein, der var du kjapp.

Overføring er lagt inn i nettbanken, valideres sikkert i morgen.

Måtte det beste laget knuse bøffla på Ullevåll i kveld.

• 0

#5 Stein

Stein

• Members
  • 5,313 Poster:

Skrevet 25 August 2013 - 01:23 PM

Hehehehehe

• 0

#6 Stein

Stein

• Members
  • 5,313 Poster:

Skrevet 26 August 2013 - 09:18 AM

Pr idag har 3 bidrag på tilsammen ca 7000 pesos kommet til min konto. Mange har meldt at de vil sende penger så sluttoppgjøret tar jeg i slutten av uken. Målet mitt er å nå minst 20 000 pesos noe jeg anser som høyst realistisk. Da blir det ris til folk! ;)

• 0

#7 frank

frank

Sponsor

• Sponsor
  • PipPipPipPipPipPip
  • 971 Poster:

Skrevet 28 August 2013 - 02:07 PM

Jeg ønsker å bidra med noen kroner, kan du sende en melding til meg med det norske kontonummeret?

• 0

#8 Stein

Stein

• Members
  • 5,313 Poster:

Skrevet 29 August 2013 - 10:56 AM

Jeg håper at flere bidrar. Så langt har vi pakket 116 poser med mat til dem som trenger det, men der vi skal dele ut er det ca 300 som regnes som nødstilte. Alle penger som var kommet inn på min norske konto så langt er brukt.

Det er en umulighet å dekke alle i hver barangay. Til det er det for mange berørte. Erik og CHV har tatt for seg nødstilte i sin barangay men der er mange igjen. Vi tar konens barangay, Buagsong, men jeg tror vi må utsette utdelingen noen dager siden jeg vet at flere bidrag ikke kommer til min norske konto før etter helgen. Så om flere vil bidra er det kjempeflott. En sekk ris gir mat til 12 familier og koster ca 150 kroner.

• 1

#9 Stein

Stein

• Members
  • 5,313 Poster:

Skrevet 29 August 2013 - 02:16 PM

En person har nå meldt at han vil donere 1000 NoK. Tusen takk, dette hjelper enormt på :)

• 1

#10 Stein

Stein

• Members
  • 5,313 Poster:

Skrevet 30 August 2013 - 06:56 AM

De 1000 NoK er kommet frem og har blitt omdannet til 100 kg ris og masse nudler og hermetikk. Dette ene bidraget var nok til 50 familier. Tusen takk til bidragsyteren. :)

• 1

#11 Stein

Stein

• Members
  • 5,313 Poster:

Skrevet 30 August 2013 - 07:00 AM

Tilsammen er det kommet inn 3000 NoK til denne innsamlingen, samt 20 kg med ris som er donert til oss fra en norsk nabo og noen pesos fra en annen nabo. Totalt har vi så langt kjøpt mat for 24 000 pesos. Vi er over halveis i innsamlingen og i starten av neste uke vil vi kjøpe inn det resterende om der er nok penger til det. Flere kan bidra for der er nok av trengende. Bare send meg en PM. :)

• 1

#12 Stein

Stein

• Members
  • 5,313 Poster:

Skrevet 30 August 2013 - 01:32 PM

Så kan jeg si at to nye beløp er kommet inn. 500 og 600 kr fra flotte nordmenn. Så imorgen blir det kjøpt 150 kg med ris og mer hermetikk/nudler. Det betyr at 4100 kr er kommet inn, pluss 20 kilo ris, nudler og litt pesos. Takk til alle :)

• 1

#13 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 7,776 Poster:

Skrevet 05 September 2013 - 08:29 AM

31. oktober setter Odd Stenberg kursen for Filippinene. Et hjelpeprosjekt i San Carlos venter på den ferske pensjonisten fra Ringsaker. Det er ikke noe vanlig pensjonisttilværelse han Odd går i møte.  Etter å ha vært arbeidskar i 53 år,  flagger han ut av kalde, mørke, trygge Norge og settes kursen for Filippinene og Negros. 

Tilfeldighetene ville det slik at Odd Stenberg  skulle overta hjelpeprosjektet Livbøyen LLK Stove etter  Kolbjørn Aune. Sistnevnte døde som kjent tidligere i sommer i en alder av 83 år. Den norske ambassadøren i Manila med Knut Solem i spissen, viste sin anerkjennelse overfor Kolbjørns hjelpeprosjekter i juni i år og det ble dessverre Kolbjørns aller siste opptreden i det offentlige rom. Vi hviler fred over Kolbjørns minne og håper inderlig at det arbeidet han har lagt ned på Filippinene skal bli husket i generasjoner.

Jeg har jobbet fra jeg var 15 til jeg ble 68 år sier Odd i en kommentar og  nå er det jaggu nok...... Noen få uker igjen å jobbe så drar jeg .  Da drar jeg via London til Hong Kong og derfra til Cebu.  Fra Cebu blir det bil over fjellet til Toledo og videre til San Carlos med båt. Jo, han gleder seg til å ta fatt på det enorme arbeidet som venter.....   
Odds ansikt er som ei sol. En drøm er i ferd med å bli realisert. Det er to år siden han solgte barndomshjemmet på Stavsjø, og nå er han på oppløpssiden i arbeidslivet eller kanskje det er mer riktig å si at han nå står i statgropen til et nytt eventyr som garantert kommer til å kreve like mye som hans forrige jobber....
.
Jeg hadde firmaet Stenberg renhold i over 20 år før jeg for to år siden solgte det. På det meste,  var vi 24 ansatte. I tillegg til å ha drevet firmaet, har Odd jobbet ute i feltet. De ti siste årene har han hatt Montebello i Mesnali som sin arbeidsplass. Jeg har likt meg veldig godt der. Det har vært en veldig god arbeidsplass.

Hjelpeprosjektene
På grunn av hjelpeprosjektet i San Carlos, har Odd opprettet profil på Facebook. Den har han i tillegg til prosjektets Facebook-side, og det gjør det enklere for ham å kommunisere med Filippinene og bidragsyterne. Jeg opprettet en konto i DnB Moelv for hjelpeprosjektet i forrige uke. Cherry Limot, som var Kolbjørns høyre hånd, styrer prosjektet mens jeg er her, forteller Odd. 
Jo, han Odd er en røslig kar full av liv som du alltid kan stole på.  Svært forsiktig med alkoholen er han også og får han kaffekoppen sin på morran, ja da ljomer det i veggene«Skare vare, skare vare brumunddøl» etterfulgt av rungende latter. Lite visste jeg at Odd ved flere anledninger har vært solist i sangkor. I ettertid har jeg flere ganger vært vitne til hvordan han tryller fram strofer fra kjente sanger.

Døde plutselig
Kolbjørn og jeg snakket om framtida til hjelpeprosjektet ved juletider sier Odd videre, og jeg var nede og besøkte ham igjen ved påske. Planen var at jeg skulle ta over fra nyttår 2014, men så døde han plutselig. Odd var tilstede i begravelsen til Kolbjørn fordi han da var på Filippinene og giftet seg med sin utkårne, Sunshine Rosos Stenberg. Hun vil bli en viktig støttespiller når de flytter inn i en leid bolig rett i nærheten av der Kolbjørn bodde. Odd har de siste par årene besøkt Filippinerne en rekke ganger, og har på den måten skaffet seg kunnskap om landet og hjelpeprosjektet han nå skal videreføre. En av hans nye og gode bekjentskaper er undertegnede som sammen med Odd har vært støttespillere for flere lokale prosjekt i San Carlos - blant annet ny forbrenningsovn til Tommy som lager ovnene til prosjektet.

Hjemmeside på Facebook
Den første meldingen jeg la ut på hjelpeprosjektets Facebook-side, ble  sett av 300. Hvis 100 av dem gir 100 kroner i måneden, vil vi klare å videreføre hjelpearbeidet, og i tillegg ha penger til andre nødvendige prosjekter, sier Odd. Han legger til at han har gitt seg sjøl og hjelpeprosjektet en prøveperiode på to år.

Hjelpeprosjektet har også 10 «bro-barn» som de følger opp med tre daglige måltider og skolegang.  Det er barn i familier som bodde under en bro i San Carlos da Kolbjørn oppdaget dem. I tillegg gir prosjektet bort ovner som det koster 290 pesos (45 kroner) å produsere lokalt, til fattige, yngre mødre. De miljøvennlige ovnene gir mødrene og barna et bedre inneklima, og den gir familiene  mindre utgifter til ved og brensel.

Vi trenger 30.000 pesos i måneden eller ca. 4.000 kroner, til mat-programmet. Overskytende beløp kan vi bruke til ovner. 7.000 mennesker dør årlig på Filippinene på grunn av røyken fra åpne ildsteder og dårlige ovner forteller Odd, og forsikrer at alle innsamlede midler går til hjelpearbeid.

Privat har Odd adoptert fem skoleelever ved en skole oppe i fjellet utenfor San Carlos, og han forteller at det var det som for alvor åpnet hans øyne for den fattigdommen mange lever under.
Elevene må gå opp til to timer til skolen i et ferjeleie. Skolen har hverken innlagt vann eller strøm. Å treffe disse menneskene har gjort noe med meg, forteller Odd som ved sine siste besøk har vært oppom skolen i fjellet. Du kan lese mer om hans skolesatsing her: http://www.philguide...-i-fjellheimen/

Jo, Odd går spennende dager i møte. Jeg tviler på at han kommer til å kjede seg og jeg er garantert en av hans fan. Kommer også garantert innom San Carlos i januar neste år. Så får vi håpe at så mange som mulig har muligheter til å støtte opp om dette umåtelige viktige arbeidet.....

Hjelpeprosjektets kontonummer er 1206.33.13090

• 2

#14 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 7,776 Poster:

Skrevet 09 November 2013 - 08:45 AM

Tacroban med Leyte er det område/byen som er hardest rammet av tyfonen. Jeg vet at flere ønsker å hjelpe overlevende. Jeg har ført opp Streetlight som en organisasjon vi støtter (Se venstre side på forsiden). De har allerede folk på plass i Tacloban   Så, hvis du/dere ønsker å hjelpe, kan det være en ide å kontakte de. De har en hjemmeside som du finner her: http://www.streetlight.org/

• 0

#15 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 7,776 Poster:

Skrevet 10 November 2013 - 09:31 AM

I etterkant av den store tragedien som nå har rammet Filippinene, dukker det opp mange "hjelpeorganisasjoner" på nett som samler inn penger til ofrene. Vær forsiktig med å gi penger til noe(n) som du ikke vet du kan stole 100% på. Heller ikke filippinske myndigheter er til å stole på i denne sammenhengen. Vi her på Philguiden støtter streetlight som vi vet drev et barnehjem  i Tacloban før super-tyfonen knuste hjemmet deres. Forøvrig klarte de på en mirakuløs måte å redde livet til alle barna på barnehjemmet med å klamre seg fast på taket av barnehjemmet da springfloen slo inn over byen. Nå starter en ny kamp for dem med å overleve videre for de mangler alt - vann, mat, tak over hodet, osv, osv.  Ønsker du å støtte dem, kan du gå til deres hjemmeside som du finner her: 

http://www.streetlig...rene-i-tacloban

• 1

#16 Hugo

Hugo

Nytt medlem

• Members
  • PipPip
  • 14 Poster:

Skrevet 10 November 2013 - 01:51 PM

Kr. 1000 er overført via PAy pal til Streetlight. Oppfordrer også andre medlemmer til å bidra da all støtte vil hjelpe i en slik tragisk tid.

• 5

#17 Kimmen

Kimmen

Senior medlem

• Members
  • PipPipPipPip
  • 199 Poster:

Skrevet 10 November 2013 - 04:33 PM

Vi valgte å sende sms HJELP til 2272 som er Røde kors Norges innsamling til ofrene etter Haiyan. Les mer på http://www.rodekors....CFed8cAodTSAAOw

• 2

#18 MrBohol

MrBohol

Senior medlem

• Members
  • PipPipPipPip
  • 232 Poster:
  • LocationOslo

Skrevet 10 November 2013 - 04:53 PM

Da er støtte sendt til Streetlight. Oppfordrer alle som kan til å bidra med litt. Viktig arbeid fremover nå.

Røde Kors får også sitt for generell støtte!

• 0

#19 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 7,776 Poster:

Skrevet 10 November 2013 - 05:01 PM

Kona sende penger til Streetlight og håper at barnehjemmet kan bygges opp igjen. 

• 0

#20 Xyzzy01

Xyzzy01

Senior medlem

• Members
  • PipPipPipPip
  • 239 Poster:
  • LocationOslo, Norway

Skrevet 10 November 2013 - 06:20 PM

Jeg ga penger til Leger uten grenser og Røde Kors - fordelen med dem fremfor Streetlight, er at de pga. litt mer kontroll kvalifiserer for skattefradrag. Så kan man gi enda litt mer isteden...

• 2

0 bruker(e) leser dette emne

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere

Copyright © 2017 Your Company Name