Elegia© by Fisana

Gå til indhold

Bilde

Hvem er den filipinske mannen

• Venligst logg inn for å besvare
13 svar på dette emne

#1 JohnSmith

JohnSmith

Veteran

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 323 Poster:

Skrevet 27 October 2012 - 07:30 AM

alt er relativt, en dame 55 år gammel, tysk, sa at filipinske menn løper fra barna sine. derfor er europeiske bedre?
  • 0

#2 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 6,906 Poster:

Skrevet 27 October 2012 - 07:48 AM

Hvis vi titter på den filippinske mannen så kunne det vært artig å provosere litt. Er det en tidsmaskin vi ser - altså at det var slik vi menn ordnet oss på 50- og 60-tallet i Norge? Det er ingen lykkefølelse jeg får med å titte på den filippinske mannen og jeg skjønner mer av hvorfor jentene på 70-tallet gikk i tog og jeg skjønner mer av hvorfor han blir forkastet av filippinske jenter som ønsker noe annet. Iallefall hvis mine observasjoner er riktig.
  • 0

#3 Magnar

Magnar

Sponsor

• Administrators
  • 3,497 Poster:

Skrevet 27 October 2012 - 09:30 AM

Den filippinske mannen, ja kva kan vi sei om han? Den filippinske kvinnen lovprisar vi jo på alle måtar, viss vi ikkje anklagar ho får lureri.

For nokre få år sidan las eg ein artikkel som sa at Filippinene er det 5 mest likestilte landet i verda. Det vil sei dei er meir likestilte på Filippinene enn i Tyskland, Storbritannia og USA. Merka dette sjølv ein gang rett etter bryllaupet, eg ville lage middag for kona og familien. Trudde i grunn at det ikkje skulle skape noko problem sidan eg hadde sett at far til kona lage mat, onklane til kona laga mat. Eine onkelen var alltid sjefkokk når ein laga mat for store festar. Ein anna onkel hadde laga maten første gang eg år middag heime hos kona (før vi var gifte) for han var regna som ein betre kokk enn mor til kona. Men det vart mykje oppstyr når ein fekk greie på at eg ville lage middag. Snakka med kona om det og nemnte jo dette med faren og onklane som laga mat så eg syntes det var rart at det vart oppstyr. Forklaringa eg fekk var at det var ikkje det at ein mann ville lage mat som laga oppstyr, men at det var ein utanlandsk mann som ville lage mat som var så rart, for det var ein ikkje vant med.

Far til kona er ein stille sjenert mann, Fram til han vart sjuk har han gjort det han kan for å forsørgje familien. Han jobba i mange år i Saudi, og på den måten fekk han skaffa familien både tomt og hus. Huset var det mor til kona som bygde, mens far til kona var i Saudi å skaffa pengar. Problemet til far til kona var at han sakna familien sin, så etter mage år i Saudi reiste han heim. Som vi alle veit så er det ikkje enkelt for vaksne menn å få seg jobb på Filippinene, så noko fast jobb det fekk han ikkje. Men det er eit kraftverk i byen, og der hadde dei ofte problem med styringa, og då var det far til kona som vart tilkalt. På den måten hadde han ei brukande inntekt enda han ikkje fekk fast jobb. Han brukt og sine evner til å fikse ting som eit press middel, slik at bror til kona og fekk jobbe der når han var på jobb.
Far til kona er og ein stolt mann, det har eg fått sett på fleire måtar, men spesielt to. Den dagen eg skulle reise heim etter bryllaupet og måtte forlate kona tok han meg til sides. Tok meg i handa og sa "vi skal ta godt vare på Jocelyn, så ikkje bekymre deg for ho. Og det er slett ikkje nødvendig å sende pengar, for dei hadde greit å få mat på bordet før, så det skulle dei greie enda". Neste eksempel er etter at kona hadde komme til Norge, ho hadde vel vore her i eit par månader då ho fekk ei melding frå eit søskenbarn. Det var eit spørsmål om ho viste korleis det sto til heime, noko ho gjorde sa ho, for ho snakka jo med familien eit par gangar i veka. Men det viste seg at det var noko dei ikkje hadde fortalt ho, det var at faren var alvorleg sjuk. Når vi fekk undersøkt litt viste seg at faren var skikkeleg sjuk og hadde ikkje vore på sjukehus, for det hadde dei ikkje råd til når han ikkje jobba. Vi fekk i hurten og styrten sendt ned pengar for å få han på sjukehus og det var i siste laget. Hadde han ikkje komme på sjukehus når han kom er det stor sannsynlegheit at han ville ha vore død no. Men han ville ikkje be oss om pengar for dei viste at kona ikkje var i jobb og at det er dyrt i Norge.

Kona har og ein del onklar, dei fleste av dei jobbar på ein eller anna måte, og forsørgjer familien sin. Men det er og dei som kun gjere det dei må for å halde den verste svolten vekke frå frå huset. Enkelte av onklane til kona kunne eg ha lagt livet mitt i hendene på andre ville eg ikkje stolt nok på til å be dei passe på 100 pesos ein gang.

I nabolaget til familien til kona er det som dei fleste andre plassar ein del unge arbeidsløyse menn. Desse brukar å samle seg å sitte å drikke rett ved sidan av familien til kona. Har i grunn alltid vore litt skeptisk til den gruppa og vore litt forsiktig når eg gjekk forbi. Men det eg har merka meg er at kvar gang vi har hatt bruk for litt muskelkraft for å få flytta på ting er dei som er dei første til å melde seg. Og fleire gangar har dei avslått når vi vil tilby dei betaling. Som dei seie, ein tar ikkje betaling for å hjelpe naboen litt. Det eg har fått høyre no er at fleire av dei har gått på kurs som gjere dei kvalifiserte til å få jobb i Saudi. det same har bror til kona.
  • 0

event.png

#4 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 6,906 Poster:

Skrevet 27 October 2012 - 09:52 AM

Det var da voldsomt til lovprisning da av den filippinske mannen. Jeg har ikke samme erfaringen. Bare i den lille bygda jeg holder til (bor 73 sjeler) er det 5 single mødre hvor far knapt nok har vært innom for å hilse på. Her er det ikke snakk om verken fysisk eller psykisk støtte. Ingen penger - ingenting. Dette er også et bilde av den filippinske mannen som ikke er villig til å ta ansvar. Som forteller jenta at han skal gifte seg og alt skal bli så bra, men når det kommer til alvoret skygger han unna og blir borte. Da sitter jenta og familien igjen med ansvaret og byrdene...Likestilling? Høøøø!
  • 0

#5 Magnar

Magnar

Sponsor

• Administrators
  • 3,497 Poster:

Skrevet 27 October 2012 - 10:16 AM

Det var da voldsomt til lovprisning da av den filippinske mannen. Jeg har ikke samme erfaringen. Bare i den lille bygda jeg holder til (bor 73 sjeler) er det 5 single mødre hvor far knapt nok har vært innom for å hilse på. Her er det ikke snakk om verken fysisk eller psykisk støtte. Ingen penger - ingenting. Dette er også et bilde av den filippinske mannen som ikke er villig til å ta ansvar. Som forteller jenta at han skal gifte seg og alt skal bli så bra, men når det kommer til alvoret skygger han unna og blir borte. Da sitter jenta og familien igjen med ansvaret og byrdene...Likestilling? Høøøø!

Nei, det var ikkje ei lovprising av den filippinske mannen. Har og observert at det finnes dei som er reine slaurar. Blant anna kan ein sjå dei på internettkaffear der dei er meir opptatt med å spele spel enn å skaffe seg jobb.

Når det gjeld likestilling så vart eg forundra når eg las den artikkelen, men ein ting er sikkert. Det er at det er stor forskjell på den norske likestillinga til den filippinske.
Men har vore litt på filippinske sjukehus, der er det menn som vaskar golvet, i Norge er det ein kvinnejobb.
Filippinene har hatt 2 kvinnelege presidentar, dei har ein kvinneleg høgsterettsjustitiarius.
  • 0

event.png

#6 Aco201

Aco201

Vår herre`s høyre hånd

• Sponsor
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,265 Poster:

Skrevet 27 October 2012 - 12:17 PM

Skal far ha plikter, må han også gies rettigheter.
Far har få eller ingen rettighter på phils....
  • 0

#7 Subic bay

Subic bay

7. far i huset

• Members
  • 4,351 Poster:

Skrevet 27 October 2012 - 01:27 PM

Skal far ha plikter, må han også gies rettigheter.
Far har få eller ingen rettighter på phils....

På meg virker det som den Phillipinske mannen har rettigheter til å gjøre hva han vil, mange av dem, ingenting.
  • 0

#8 Manga

Manga

Veteran

• Sponsor
  • PipPipPipPipPip
  • 511 Poster:
  • LocationVestli - Mangatarem, Pangasinan

Skrevet 27 October 2012 - 01:30 PM

Min erfaring er at det er like stor forskjeld på filippinske menn som på norske menn. Noen lever og oppfører seg bra, mens andre gjør det ikke.

• 2
Mangatarem

#9 Magnar

Magnar

Sponsor

• Administrators
  • 3,497 Poster:

Skrevet 27 October 2012 - 01:48 PM

Min erfaring er at det er like stor forskjeld på filippinske menn som på norske menn. Noen lever og oppfører seg bra, mens andre gjør det ikke.

Det er det som er mitt poeng og.
  • 0

event.png

#10 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 6,906 Poster:

Skrevet 27 October 2012 - 01:59 PM

På meg virker det som den Phillipinske mannen har rettigheter til å gjøre hva han vil, mange av dem, ingenting.

Jeg møter nok langt flere menn i Norge som tar ansvar sammenlignet med filippinske menn. I Norge møter jeg også menn som kan planlegge - legge til rette for en fremtid. Det er mangelvare på Filippinene. Her kjøres det på med både 1-2-3-4-5-6-7 unger selv om far er arbeidsledig og helt uten inntekt. Nå er ikke bildet helt svart, men gjennomgående er den filippinske mannen muligens en kloning av den norske for 50 år siden....
  • 0

#11 Aco201

Aco201

Vår herre`s høyre hånd

• Sponsor
  • 3,265 Poster:

Skrevet 27 October 2012 - 02:19 PM

Kanksje det hadde vært bedre at far i norge ikke hadde noen krav eller rettigheter mht barna?
Det er ikke så mange 10 siden at ett barn skulle ha minst en far...ergo kunne flere fedre betale for samme barn hvis farskapet ikke ble endelig bestemt.
I Norge blir fortsatt ektemannen ført opp som far og blir barnets rette far, med de krav og rettigheter det måtte medføre, uansett hvem kona har gått til sengs med.
Eneste måten å slippe unna på er å separere seg før barnet blir født.

Jeg vet ikke hvilket alternativ som er best...men mitt valg ble å være barnløs.. :)
  • 0

#12 Subic bay

Subic bay

7. far i huset

• Members
  • 4,351 Poster:

Skrevet 27 October 2012 - 02:29 PM

Kanksje det hadde vært bedre at far i norge ikke hadde noen krav eller rettigheter mht barna?
Det er ikke så mange 10 siden at ett barn skulle ha minst en far...ergo kunne flere fedre betale for samme barn hvis farskapet ikke ble endelig bestemt.
I Norge blir fortsatt ektemannen ført opp som far og blir barnets rette far, med de krav og rettigheter det måtte medføre, uansett hvem kona har gått til sengs med.
Eneste måten å slippe unna på er å separere seg før barnet blir født.

Jeg vet ikke hvilket alternativ som er best...men mitt valg ble å være barnløs.. :)

Vel, andre av oss valgte kanskje å holde sammen med en kvinne som holdt seg til en mann så vi visste at vi var barnefaren.
Din påstand om bevisst avhold fra å bli far av din grunn , minner meg om historien om gubben som spurte legen om han var sikker på å ikke bli far til sin kones barn hvis han brukte kondom.
Legen svarte, sikker kan du aldri være, en annen mann kan jo være uforsiktig?
  • 0

#13 Aco201

Aco201

Vår herre`s høyre hånd

• Sponsor
  • 3,265 Poster:

Skrevet 27 October 2012 - 02:40 PM

Vel, andre av oss valgte kanskje å holde sammen med en kvinne som holdt seg til en mann så vi visste at vi var barnefaren.
Din påstand om bevisst avhold fra å bli far av din grunn , minner meg om historien om gubben som spurte legen om han var sikker på å ikke bli far til sin kones barn hvis han brukte kondom.
Legen svarte, sikker kan du aldri være, en annen mann kan jo være uforsiktig?

En studie som var gjort viste at ca 25% av kvinner med småbarn, var utro.
De regner med at 10% av alle barn i Norge vokser opp med ikke genetisk far uten at faren eller barnet vet om det.
  • 0

#14 JohnSmith

JohnSmith

Veteran

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 323 Poster:

Skrevet 27 October 2012 - 09:45 PM

childsupport var ikke så vanlig i ph. frivillig
  • 0

0 bruker(e) leser dette emne

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere