Elegia© by Fisana

Gå til indhold

Bilde

Hva anbefaler du av plasser på Filippinene til førstereisende?

• Venligst logg inn for å besvare
17 svar på dette emne

#1 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 6,711 Poster:

Skrevet 25 August 2012 - 07:26 AM

Noen ganger får jeg spørsmål fra kolleger på jobb eller naboer, som aldri har vært på Filippinene, om hva de bør få med seg på en 2-3 ukers tur til Filippinene. Jeg er ikke i nærheten av å kunne svare på dette spørsmålet, men lister opp de plassene jeg har vært som mulige plasser man burde besøke. Er det mulig å sette opp en grei "reiserute" på Filippinene slik at førstereis eventuelt får med seg de vi mener folk flest bør få med seg.
  • 0

#2 Erik

Erik

Rådgiver

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 789 Poster:

Skrevet 25 August 2012 - 08:35 AM

Vanskelig spørsmål egentlig.
Jeg hadde jo ett mål når jeg reiste. Vil tru mange her hadde tilsvarende mål. Nemlig besøke dama for førstegang.

Så spørs det på hvem den reisende er. Er det en kollega så kan det hende att jeg veit endel om han/hun.
Og da spørs det om det er en familie, turbo ferie type, eldre skilt mann/dame, ung mann osv.

Selv kan jeg vel mest tenke rolig ferie da det er min måte og feriere på.

Og jeg tenker jo Nordover. Og siden de fleste først møter Manila så ville jeg ha nevnt Mall of Asia (Hvertfall for folk som liker handling, det vil si parr og da med tanke på kona) Ocean park, Manila Zoo, og det fortet hva nå det het igjen. Og sef er det mer, men det har jeg ikke rukket over enda.

Så ville jeg ha nevnt vulkanene nordover. Pinatubo og Arrayat. Subic for strand besøk.
Men jeg vil og tru chocolate hills kan værra ett fint mål. Samt er det ikke en bukt med mange øyer og greier.. Men det er jo bare svakt i husken min.

By ferie, så ville jeg ha anbefalt og finne hotell i San Fernando, Pampanga. Det er da jeepny tur til Angeles City og "stripa" Men borte fra det værste horelivet, slik att en slipper og møte det i hotelldøra.

Jeg ville vel og nevnt att en bør hoppe av den hvite hesten, og komme i kontakt med folk. Og oppføre seg, da folk kan reagere anderledes på ting vi tar spøkfult.
  • 0

#3 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 6,711 Poster:

Skrevet 25 August 2012 - 08:42 AM

Vanskelig spørsmål egentlig.
Jeg hadde jo ett mål når jeg reiste. Vil tru mange her hadde tilsvarende mål. Nemlig besøke dama for førstegang.

Så spørs det på hvem den reisende er. Er det en kollega så kan det hende att jeg veit endel om han/hun.
Og da spørs det om det er en familie, turbo ferie type, eldre skilt mann/dame, ung mann osv.

Selv kan jeg vel mest tenke rolig ferie da det er min måte og feriere på.

Og jeg tenker jo Nordover. Og siden de fleste først møter Manila så ville jeg ha nevnt Mall of Asia (Hvertfall for folk som liker handling, det vil si parr og da med tanke på kona) Ocean park, Manila Zoo, og det fortet hva nå det het igjen. Og sef er det mer, men det har jeg ikke rukket over enda.

Så ville jeg ha nevnt vulkanene nordover. Pinatubo og Arrayat. Subic for strand besøk.
Men jeg vil og tru chocolate hills kan værra ett fint mål. Samt er det ikke en bukt med mange øyer og greier.. Men det er jo bare svakt i husken min.

By ferie, så ville jeg ha anbefalt og finne hotell i San Fernando, Pampanga. Det er da jeepny tur til Angeles City og "stripa" Men borte fra det værste horelivet, slik att en slipper og møte det i hotelldøra.

Jeg ville vel og nevnt att en bør hoppe av den hvite hesten, og komme i kontakt med folk. Og oppføre seg, da folk kan reagere anderledes på ting vi tar spøkfult.

Fin refleksjon - særlig dette med at folk har sikkert ulike behov og interesser avhengig av livsfase.....MEN, finnes det er must for alle kategorier. Et slikt sted du bare må til når du er på Filippinene?
  • 0

#4 Lars

Lars

Sponsor

• Administrators
  • 1,820 Poster:

Skrevet 25 August 2012 - 08:46 AM

Det avhenger litt av hva slags type reisende de er. Er de kun vant med type charterturisme og vil ha sol og strand, ville jeg vel sendt de til Boracay, i kombinasjon med et par netter i Manila - på et flott hotell. Vil de ha litt mer ro og fred, El Nido på Palawan.

Andre alternativer er Cebu med opphold på feks Marriott, i gangavstand til Ayala. Dette i kombinasjon med Bohol eller Boracay. En leiebil med sjåfør rundt Cebu Island, inkludert hvalsafari i Oslob og kanskje en natt i Moalboal, så båt over til Bantayan eller Malapascua. Dumaguete er også et sted jeg gjerne kunne sendt en turist, og kombinert med feks Apo Island eller Siquijor.

Jeg ville nok ikke spart noe på de første hotellnettene i en av byene. Det er greit å ha en trygg havn med alle fasiliteter, for så forsiktig begynne å snuse inn på landet utenfor porten.

En som er vant til å reise og gjerne sitter på motorsykkel, kan du sende nær sagt hvor som helst.

Ungkarer som skal ha fest og moro under oppholdet, kan en parkere i Angeles, på et rimelig hotell ved Fuente i Cebu, eller Burgos Street i Manila :-)
  • 1

#5 Tsunami

Tsunami

Guru

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,510 Poster:

Skrevet 25 August 2012 - 08:51 AM

For en førstereis ville jeg kanskje anbefale de å besøke CHV. Der kan de sitte ned i poolbaren og få mange tips fra andre Norske som farter rundt. De har også båt der som kjører turer ut til øyene på utsiden av Cebu og For en førstereis er alt på Fillipinene spennende.
  • 1

#6 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 6,711 Poster:

Skrevet 25 August 2012 - 09:11 AM

Det avhenger litt av hva slags type reisende de er. Er de kun vant med type charterturisme og vil ha sol og strand, ville jeg vel sendt de til Boracay, i kombinasjon med et par netter i Manila - på et flott hotell. Vil de ha litt mer ro og fred, El Nido på Palawan.

Andre alternativer er Cebu med opphold på feks Marriott, i gangavstand til Ayala. Dette i kombinasjon med Bohol eller Boracay. En leiebil med sjåfør rundt Cebu Island, inkludert hvalsafari i Oslob og kanskje en natt i Moalboal, så båt over til Bantayan eller Malapascua. Dumaguete er også et sted jeg gjerne kunne sendt en turist, og kombinert med feks Apo Island eller Siquijor.

Jeg ville nok ikke spart noe på de første hotellnettene i en av byene. Det er greit å ha en trygg havn med alle fasiliteter, for så forsiktig begynne å snuse inn på landet utenfor porten.

En som er vant til å reise og gjerne sitter på motorsykkel, kan du sende nær sagt hvor som helst.

Ungkarer som skal ha fest og moro under oppholdet, kan en parkere i Angeles, på et rimelig hotell ved Fuente i Cebu, eller Burgos Street i Manila :-)

Jeg vet ikke om Cebu helt egner seg for et førsteinntrykk - skitten, overfylt og forurensing er med på å gi et litt urettferdig bilde av landet. El Nido er flott, men er det muligheter til å komme unna den laaaaaange halsbrekkende bussturen nordover fra Puerto princesa? Den turen tror jeg en førstereis ikke skal utsette seg for. Boracay er nok en fin plass å tilbringe noen dager selv om det er litt sånn sydenstemning der, er stranden veldig flott.
Deretter tror jeg nok jeg ville tatt dem med på en tur til Manila og Mall of Asia. Et par dager i Manila tror jeg nok kan være lurt enten før eller etter Boracay. Etter dette hadde vi nok tatt en flytur til Dumaguete og hatt noen dager der samt selvfølgelig ut til Apo island, muligens også Siquijor island. Etter dette, kunne det vært lurt med ferge over til Sanander og eventuelt en Van til Cebu via Oslob og hvalsafari eller via Moalboal og dykking på Pacador island. Cebu neste, enten bo midt i byen med kort vei til Ayala eller kanskje ta turen ut til Mactan og hilse på det norske miljøet der ute på CHV. Noe sånt, kanskje for heseblesende....hmm
  • 0

#7 Lars

Lars

Sponsor

• Administrators
  • 1,820 Poster:

Skrevet 25 August 2012 - 09:43 AM

Jeg vet ikke om Cebu helt egner seg for et førsteinntrykk - skitten, overfylt og forurensing er med på å gi et litt urettferdig bilde av landet. El Nido er flott, men er det muligheter til å komme unna den laaaaaange halsbrekkende bussturen nordover fra Puerto princesa? Den turen tror jeg en førstereis ikke skal utsette seg for. Boracay er nok en fin plass å tilbringe noen dager selv om det er litt sånn sydenstemning der, er stranden veldig flott.
Deretter tror jeg nok jeg ville tatt dem med på en tur til Manila og Mall of Asia. Et par dager i Manila tror jeg nok kan være lurt enten før eller etter Boracay. Etter dette hadde vi nok tatt en flytur til Dumaguete og hatt noen dager der samt selvfølgelig ut til Apo island, muligens også Siquijor island. Etter dette, kunne det vært lurt med ferge over til Sanander og eventuelt en Van til Cebu via Oslob og hvalsafari eller via Moalboal og dykking på Pacador island. Cebu neste, enten bo midt i byen med kort vei til Ayala eller kanskje ta turen ut til Mactan og hilse på det norske miljøet der ute på CHV. Noe sånt, kanskje for heseblesende....hmm

Asia er jo full av kontraster. Et skur på stylter står vegg i vegg med en flott villa. En skal ikke langt rundt hjørnet fra Ayala for å finne skitne bygninger og tiggende gatebarn. Et opphold på Marriott feks, vil være en grei start. Så kan de i trygge rammer kikke litt på alle filippinerne, og kanskje finne ut at de aller fleste er ikke så "skumle" tross alt. Jeg ville vel forberedt de på alt dette, og synes det er like greit at de får sett dette også. De behøver imidlertid ikke bo midt oppe i det, og Marriott/Ayala er et trygt sted å starte.

Når det er sagt, er jeg enig i at Cebu ikke er en arkitektonisk perle. Den som er opptatt av finkultur ville jeg trolig ikke sendt til Filippinene i det hele tatt. Men Cebu kan være et greit byalternativ til den som synes Manila blir litt for voldsom. Den som ikke er opptatt av storby i det hele tatt, kjan en sende rett til Dumaguete.

ITI flyr tre ganger daglig Manila-El Nido, og Seair flyr tre ganger i uken.

Ellers synes jeg ferien din virker litt for turboaktig for 2-3 uker, men det avhenger jo av den som reiser. Noen vil ha med seg alt og andre er fornøyd med mindre.
  • 0

#8 Subic bay

Subic bay

7. far i huset

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4,126 Poster:

Skrevet 25 August 2012 - 10:04 AM

Vil minne om, i all beskjedenhet, at vi her i nord har mere å by på enn Manila.
Ser at det lengste dere strekker det til er 2 dager i Manila og resten i sør?
Well, kommer nok av øynene som ser, og innstillingen til at sør er best.
Oppfordringen til at noe av det beste de burde oppleve på Phil. var noen dager på CHV taler vel for seg selv.
Mall of asia i Manila? hva i allverden er vel det? du finner dem bedre i BKK, and i alle de store byene i Europa.
  • 0

#9 theRabbit

theRabbit

ForumKanin og Kjøkkenhageinspektør

• Sponsor
  • 4,311 Poster:
  • LocationOslo og CHV

Skrevet 25 August 2012 - 10:24 AM

Vil minne om, i all beskjedenhet, at vi her i nord har mere å by på enn Manila.
Ser at det lengste dere strekker det til er 2 dager i Manila og resten i sør?
Well, kommer nok av øynene som ser, og innstillingen til at sør er best.
Oppfordringen til at noe av det beste de burde oppleve på Phil. var noen dager på CHV taler vel for seg selv.
Mall of asia i Manila? hva i allverden er vel det? du finner dem bedre i BKK, and i alle de store byene i Europa.

Er nok bare Du som ikke har forstått at SØR er best.... :sarcastichand:

A. Nonym
ukjent gnager
  • 0

* mumle, mumle... savner Bunnien, SENSURERT og sol og varme..... mumle, mumle *

----- http://www.snuttshop.no -----

#10 Subic bay

Subic bay

7. far i huset

• Members
  • 4,126 Poster:

Skrevet 25 August 2012 - 10:28 AM

Er nok bare Du som ikke har forstått at SØR er best.... :sarcastichand:

A. Nonym
ukjent gnager

Hehe, er nok bare det at jeg har misforstått, trodde det var snakk om hele øyriket, ikke bare CHV,s sitt nærområdet.
Vel, så feil kan en ta, unnskyld.:pleasantry:
  • 0

#11 theRabbit

theRabbit

ForumKanin og Kjøkkenhageinspektør

• Sponsor
  • 4,311 Poster:
  • LocationOslo og CHV

Skrevet 25 August 2012 - 10:36 AM

Hehe, er nok bare det at jeg har misforstått, trodde det var snakk om hele øyriket, ikke bare CHV,s sitt nærområdet.
Vel, så feil kan en ta, unnskyld.:pleasantry:

Det KAN komme av at Nordmennene i Phils - i alle fall de som SKRIVER og BIDRAR her i forumet -
befinner seg i Cebu-området, og derfor kjenner dette best....

Jeg har ikke vært på Boracay - og finner det derfor vanskelig å anbefale noe der - da jeg ikke vet mere enn
det jeg har lest i andres reisebrev f.eks...

Hva med "Subic bays reisetips for førstegangsbesøkende til Phils" ????"
Masse tips fra det Hodejegerinfiserte fjellandskapet i Nord.... :sarcastichand:

K. Aninen
gnager
  • 0

* mumle, mumle... savner Bunnien, SENSURERT og sol og varme..... mumle, mumle *

----- http://www.snuttshop.no -----

#12 Subic bay

Subic bay

7. far i huset

• Members
  • 4,126 Poster:

Skrevet 25 August 2012 - 10:42 AM

Det KAN komme av at Nordmennene i Phils - i alle fall de som SKRIVER og BIDRAR her i forumet -
befinner seg i Cebu-området, og derfor kjenner dette best....

Jeg har ikke vært på Boracay - og finner det derfor vanskelig å anbefale noe der - da jeg ikke vet mere enn
det jeg har lest i andres reisebrev f.eks...

Hva med "Subic bays reisetips for førstegangsbesøkende til Phils" ????"
Masse tips fra det Hodejegerinfiserte fjellandskapet i Nord.... :sarcastichand:

K. Aninen
gnager

Angående å skrive og bidra, der stiller vi vel ganske blanke begge to.?
Hodejegere er jo en godt betalt bransje i Norge?
Tror du trygt kan reise nordover på en oppdagelsetur, hodejegerne vil garantert overse deg som uinteressant bytte.:sarcastichand:
  • 0

#13 Lars

Lars

Sponsor

• Administrators
  • 1,820 Poster:

Skrevet 25 August 2012 - 10:59 AM

Subic og Rabbit, dere krangler innimellom som et gammelt ektepar.. ta det på privaten istedenfor please.. :-)
  • 0

#14 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 6,711 Poster:

Skrevet 25 August 2012 - 11:59 AM

Humre humre.... gammelt ektepar...det er da noe. Verre når det blir helt tyst! :sarcastichand:
  • 1

#15 Erik

Erik

Rådgiver

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 789 Poster:

Skrevet 25 August 2012 - 12:42 PM

Fin refleksjon - særlig dette med at folk har sikkert ulike behov og interesser avhengig av livsfase.....MEN, finnes det er must for alle kategorier. Et slikt sted du bare må til når du er på Filippinene?

Faktisk har jeg ingen "må til" plass. Bortsett fra hjem da..

Men det er vel mye oppover Zambales også, men jeg syntes akkurat der vi var. Att bølgene mot stranda var litt harde. Normalt siden det ikke var en bukt, sikkert moro for folk som leker med vindsurfing og andre former for brett.

er en interessert i historie, og krigshistorie kan en jo selvfølgelig ta en tur på mount Samat. er om jeg ikke husker feil, der filippinerne og Amerikanere holdt stand.. Om ikke akkurat punktet så er det hvertfall minnesmerket. (Og da trolig rett sted)
  • 0

#16 Magnar

Magnar

Sponsor

• Administrators
  • 3,307 Poster:

Skrevet 25 August 2012 - 12:45 PM

Kva ein skal anbefale til førstegangsreisande til Filippinene er eit vanskeleg spørsmål, spesielt sidan ingen av oss kjenne heile landet.
Noko anna som spelar inn er kven er det som skal reise, kva reise erfaring har dei. Kva kjønn og er det einslege, par eller familie. Eller er det ein guttegjeng.
Ein av dei tinga som er fint med Filippinene er at det er så mykje å velje i mellom, ein har noko overalt som kan ta pusten frå ein og no snakka eg ikkje om damene. No kjenne eg dessverre ikkje mykje til området i nord, kanskje Subic by kan komme med nokre tips. Men plassar eg kunne tenke meg å besøke er jo fjella i nord, Hundreds islands. Kunne tenke meg å sett solnedgangen over Manila Bay, den skal vist vere spesiell. For dei som er shopping-glade så finnes det rikeleg med store shoppingsenter som kan tilfredsstille dei fleste.
For historie interesserte så har ein jo Corrigon og der Mac Artur gjekk i land, den siste ligg sør på Leyte. Ein har sjølvsagt masse fine strender i øyriket. Så viss ein først er på Leyte ville eg anbefale å reise til austkysten der, for så besøke Kalanggaman Island. Ellers er jo Bohol med strender og spesiell natur ein grei plass. Boracay er nemnt og det er ein fin plass som gir ein både syden ferie samtidig som ein får sett litt av Filippinene.
For dykkarar er det ein mengde med plassar og eg kjenne berre til nokre få. Palawan er og ein plass både for ferske og erfarne reisande. Og så må ein sjølvsagt ikkje gløyme Cebu med alt dei byen, øya og provinsen har å by på. Ayala er nemnt Bantayan er ein anna grei plass litt lenger nord. Er ein våpen interessert har ein muligheit for å skyt litt i Cebu og ein kan kanskje vere heldig å treffe ein børsemakar i Danao. Kvalsafari kan ein ta i Oslob, og treng ein kjøttkaker kan ein få dei blant anna på CHV.
  • 0

event.png

#17 callme

callme

Sponsor

• Sponsor
  • PipPipPipPipPipPip
  • 791 Poster:

Skrevet 25 August 2012 - 03:12 PM

Bortsett fra Chocolate Hills, tarsierne og noen helt utrolig flotte koraller ved Balicasag Island så var ikke Bohol mye å skryte av, jeg ble rimelig fort lei den plassen, ikke minst pga alle lurendreierne som tydeligvis hadde lært seg hvordan de skulle flå turister. Bohol/Tagbilaran får ingen anbefalinger til førstegangsreisende fra min side.
Boracay har adskillig mer å by på for en typisk solhungrig turist, og de gør det på en mye bedre måte enn på Bohol/Tagbilaran.

Risterassene i Banaue er en annen attraksjon som en typisk turist ønsker å få med seg, ikke det at jeg har vært der selv men det står høyt opp på lista over ting som skal besøkes.

Alt for mye av det som tilbys turister på Filippinene holder rett og slett ikke mål, det være seg mat, overnattingssteder eller såkalte "turistattraksjoner".
Variasjonene innad på Filippinene virker himmelhøye.
Mye er absolutt verdt pengene mens mye annet er totalt verdiløst, uansett hvor billig det måtte være.
Her snakker vi om å få valuta for pesoen.
For ikke snakke om diverse transportmidler, noen steder har man ikke annet enn trikes og jeepneys/multicab å by på, det er sikkert spennende for mange men det kan nok bli noe marerittaktig for andre.

Palawan er plassen for de som vil ha natur og koraller uten å måtte bli flådd, dit skal jeg absolutt tilbake.
En koselig småby er Dumaguete, dette var den første byen jeg dro til etter å ha landet i Cebu på første turen til Filippinene og byen gjorde et uslettelig inntrykk.

Manila er plassen for de som liker storbyferie, Manila har mange restauranter og kulturattraksjoner.
En turist som kommer uten en pinay som vedheng kan nok få mer ut av byen enn de som kommer med en på slep. Virker ikke som filippinere flest er så voldsomt opptatt av art of cuisine og kultur generelt.
Jollibee, KFC og Eat Bulaga på TV holder i massevis.

For oss som har funnet en samlivspartner fra Filippinene så er det jo ikke så farlig hvor vi drar, vi finner nok etterhvert fram til de fineste plassene og de gode restaurantene likevel, men med førstegangsreisende turister så får vi være litt mer kritiske til hvor vi sender dem, ellers blir det ikke bare første men også siste Filippinenetur.
  • 0

#18 Subic bay

Subic bay

7. far i huset

• Members
  • 4,126 Poster:

Skrevet 25 August 2012 - 03:30 PM

Hva som må besøkes på Phil?
Kommer som vanlig an på øynene som ser.
Her i nord, for de kulturinteressertre, er det vel Manila med sitt mangfold som utmerker seg.
Egner seg nok ikke for en turboferie, da du nok trenger minimum 14 dager for å få med deg det vesentligste, med en god guide.
Helt nord i fjellheimen har vi klima som ikke er ulik det norske, hvis varmen blir for drøy, med friske jordbær og andre nordiske frukter.
Kultur? Interesserer meg, kanskje noe underlig, langt inn i rattata, da jeg bare kjører omkring, tilfeldig, uten mål og mening, finner de merkeligste steder der naturen er ganske overveldende.
Fordelen, etter min mening, her i nord, er at her er relativt få nordmenn, scandinaver, så du virkelig føler du er blant de lokale.
Alle snakker perfekt engelsk, har faktisk tilgode å møte en person, uansett alder, som ikke snakker engelsk, det hjelder også i "fjellheimen"
Men noen anbefalinger? Nope, tror øyrike må oppleves, ikke anbefales, da vi alle er så ulike.
  • 0

0 bruker(e) leser dette emne

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere

Copyright © 2014 Your Company Name