Elegia© by Fisana

Gå til indhold

Bilde

Skrå blikk på lykkelandet

• Venligst logg inn for å besvare
53 svar på dette emne

#1 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 7,839 Poster:

Skrevet 25 June 2012 - 06:21 AM

Nok en gang figurerer Norge blant de aller øverste landene på nylig frigitte lister over land det er godt å bo i, og over de rikeste landene i verden. Ut ifra disse listene er vi både lykkelige, rike og har velferdsgoder som de fleste andre land bare kan drømme om. Selv om alt ikke er helt på stell i lykkelandet Norge så er vel hovedbudskapet at vi har det sånn ca. best i verden - bare slått av noen miniputtstater det ikke er bryet å snakke om. Eller skal man kanskje låne øre til alle disse som sitter rundt omkring og roper på velferdsstaten, ambassaden, NAV, UDI og alle de andre som steller med det offentlige Norge....for det mangler ikke på rop om hjelp o jeg har flere ganger spurt meg selv om den norske velferdsstaten og hvor langt den bør rekker ut blant de hundretusenvis av nordmenn som drar utenlands gjennom året.....

Vi har fått mange henvendelser fra nordmenn i utlandet som reagerer på manglende oppfølging når de blir syke, kommer til skade, kommer i skade for å smugle narkotika, drepe eller voldta lokalbefolkningen eller andre ting hvor nordmenn trenger assistanse.....Dette sier UD i en kommentar til at mange nordmenn later til å tro at det følger med en velferdsstat som at på til er bærbar og fullt ut operativ....
Den bærbare velferdsstaten utløses ved å trekke i en snor. Et fullt operativt Nav-kontor, komplett med saksbehandler med sosionomkompetanse, ubegrensede økonomiske ressurser og beslutningsmyndighet over lokale politistyrker, blir da blåst opp.

Selvfølelig snakker jeg tøv nå, men likevel er dette ramme alvor. FOR det følger ingen velferdsstat med på lasset ut i den store verden. Selv om det står på ambassadens hjemmesider at de vil bistå, så er det viktig å ha i bakhodet at vi er på Filippinene........Skal man endre noe politisk, og da mener jeg et lovverk som gjør det mulig å reise uten forsikringer o annet "tullball", ja da må man faktisk stemme på de politiske strømningene som bærer i seg slike lovnader....For egen del er jeg realistisk nok til å forstå at det er begrenset den hjelp jeg kan få fra eventuelt ambassaden hvis jeg måtte trenge assistanse. Det er mulig jeg er stygg og hjerteløs en en sådan situasjon, men jeg lar det stå til for dette er viktig for alle å forstå begrensningene og mulighetene som finnes av hjelp fra norske myndigheter i utlandet....

Her skar jeg nok litt ut av kurs..... :sarcastichand:

Kriminelle plasseres på mottak leser jeg i dagens aftenposten. Ikke noe rar at folk ikke ønsker mottak i sitt lokalmiljø. Har ikke vi lagt ned en hel haug militærleire som bare ligger der til ingen nytte. Sier ikke mer jeg...

Ellers sier vår kjære helseminister at GPS-merking av demente kan skape trygghet og frihet for de som har demens. Jepp, vi er fortsatt i lykkelandet Norge. Landet der de gamle stues foran TV'en og mister evnen til å kommunisere med hverandre for pleierne har ikke tid....Det er fortsatt mye ugjort i lykkelandet, men jeg ønsker meg at de folkevalgte lytter til alle disse som er i ferd med eller allerede har mistet evnen til å kommunisere for her trengs det et krafttak....
  • 0

#2 Siargao

Siargao

Ekspert

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,124 Poster:
  • LocationSiargao Island and Surigao City

Skrevet 25 June 2012 - 06:47 AM

Tja!

Hva er nå lykkelandet og hvor ligger det?

På grunn av at alle har så høye krav til alt så er alle mann i arbeid. Presterer du ikke tilstrekkelig så er du på uføretrygd eller man penser inn i den offentlige sektoren som har est ut. Alternativet er å leve livet langt under gjennomsnittet. Den store offentlige sektoren produserer ..... papir og byråkrati som gjør de offentlige tjeneste for dyre til at man kan få utført noe fornuftig. Folk er flyttet fra produserende i det offentlige til byråkrati. Norge lider av sterkt fremskredet hollandsk syke. Boligene rundt omkring i verden ble investeringsobjekter for alle, men for de fleste land er det slutt på dette. Den eneste staten hvor man fortsatt er i boliglykkerus er vel Norge. Ingenting galt kan skje i Norge for det er annerledeslandet.

Lykken er å få de gamle på aldershjem slik at den yngre garde slipper å bry seg. Man henter aupair fra Filippinene slik at man også slipper maset fra ungene. Tidsklemma brukes til å dra på treningsstudio etc. etc.

Er dette lykkelandet?

Slik jeg ser det bør man prioritere å få bort noe av papirveldet i Norge og få offentlige ansatte ut i produksjon. Med det mener jeg lærere, sykepleiere etc. Problemet er kanskje at det snart er ingen som gidder å gjøre tjenester på gulvet lenger. Norge trenger trolig en brå oppvåkning fra lykkelandet.
  • 0

#3 Siargao

Siargao

Ekspert

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,124 Poster:

Skrevet 25 June 2012 - 06:55 AM

Så lenge oljeprisen er høy (over 35 dollar per fat) så vil kanskje lykkelandet kunne leve videre. Den intensive utviklingen innen oljesektoren kan imidlertid føre til at det etterhvert skapes en overproduksjon som sender oljeprisen langt under dette nivået. Nå er oljefokuset blitt for stort og Norge vil være svært sårbar ved et brutalt fall i oljeprisen. Kanskje vi om 2 år ser oljepriser ned mot 15-20 dollar og renter på 7% igjen. Det vil føre til kraftige nedskjæringer innen oljeindustrien og boligprisene flopper uten like.

Hvor er lykkelandet da?
  • 0

#4 Stein

Stein

Slottsherre og kjøkkenhagebestyrer

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5,313 Poster:
  • LocationAjoya, Gabi, Cordova, Cebu

Skrevet 25 June 2012 - 08:03 AM

Ser litt av det samme som deg, Siargao. Norges velferd er avhengig av at oljeprisen holder seg og om det verst tenkelige slår til med oljepriser ala det du nevner, så blir det mange som våkner opp fra sin Tornerosesøvn. (Håper bare jeg er ferdig med mine investeringer her før korthuset ramler sammen!) Hehe
  • 0

#5 Subic bay

Subic bay

7. far i huset

• Members
  • 4,389 Poster:

Skrevet 25 June 2012 - 08:09 AM

Tror nok en politisk omveltning må til.
Tror per d.d. at ca, 75% av den yrkesaktive befolkning, på en eller annen måte lønnes av de offentlige.
Ergo er vi kun 25% yrkesproduktive som holder samfunnet oppe.
Det har i årtider vært sosialistenes mål å øke byråkratiet, øke den offentlige sektor. Dette har de desverre lykkes med i altfor stor grad, ved hjelp av flertallet ved valg, så vi får vel som forventet.
Er redd for at den dagen oljen tar slutt, eller prisene synker dramatisk, da ryker velferstaten.
  • 0

#6 Siargao

Siargao

Ekspert

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,124 Poster:

Skrevet 25 June 2012 - 08:21 AM

Gjeldsberget i resten av i-landene eies av land som Norge.
I tillegg er oljefondet investert i aksjer stort sett i de samme landene.

Dvs. ved en global nedgangskonjunktur som følge av gjeld vil ikke Norge unnslippe noe særlig. Norges befolkning sitter også med større gjeld enn noen andre og dette kommer indirekte via bankene fra utlandet. Selvfølgelig vil oljefondet stabilisere valutakursen noe, men ikke så mye som økonomene tror.
  • 0

#7 Subic bay

Subic bay

7. far i huset

• Members
  • 4,389 Poster:

Skrevet 25 June 2012 - 08:33 AM

Er så 100% enig med deg. Men hva kan gjøres for at de styrende organer skal fatte? Forstå at intet tre vokser inn i himmelen?
At Norge må produsere mere, gjøre seg mindre avhengig av oljen? redusere byråkratiet?
Tror nok det allerede er forsent. Norge har lullet seg inn i en situasjon der vi skal være verdensmestere, yte hjelp til alle overallt i verden, la millionene tiflyte alle som vil ha, for den sosialistiske rikdommen er uutømmelig.
Blir nesten svett bare ved tanken.
  • 0

#8 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 7,839 Poster:

Skrevet 25 June 2012 - 08:49 AM

Så lenge oljeprisen er høy (over 35 dollar per fat) så vil kanskje lykkelandet kunne leve videre. Den intensive utviklingen innen oljesektoren kan imidlertid føre til at det etterhvert skapes en overproduksjon som sender oljeprisen langt under dette nivået. Nå er oljefokuset blitt for stort og Norge vil være svært sårbar ved et brutalt fall i oljeprisen. Kanskje vi om 2 år ser oljepriser ned mot 15-20 dollar og renter på 7% igjen. Det vil føre til kraftige nedskjæringer innen oljeindustrien og boligprisene flopper uten like.

Hvor er lykkelandet da?

Produsere? høøø, hva da? Det er vel slik at billige underbetalte arbeidere i Asia kan produsere alt 15-20 ganger billigere enn oss og hvem gidder å kjøpe forbrukerelektronikk eller annet til 20 ganger prisen - gjør du det? Det er slutt på å produsere - iallefall slik vi forbinder med produksjon. Det er ikke bruk for folk lengre til å produsere for vi kjøper billig dritt fra Kina for lånte penger. Snakk om vannstyre og dette er jo den egentlige krisa. At ungdomsledigheten er skyhøy slik at mange i Europa utdanner seg til et liv uten mening, men det er også her håpet ligger til en fremtid med mening. Det kan ikke fortsette slik før den politiske uroen blir så stor at vi får et politisk jordskjelv av dimensjoner og da kan alt skje.

For land som har råd, kan det ha mening å blåse opp den offentlige sektor for hva er egentlig alternativet selv om det muligens er som å pisse i buksa for å holde varmen? Det er faktisk like dyrt eller billig å betale arbeidsledighet til folk enn å putte dem inn i offentlig sektor. Den store fordelen med det siste, er at vi får sannsynligvis en friskere befolkning for folk trives dårligere i det meningsløse som arbeidsledighet tross alt er. Og til slutt, hadde jeg bestemt så hadde vi brukt en vesentlig del av formuen vår til forskning og utvikling - gjerne med biologi og nano-teknologi som grunnelementer . ..
  • 0

#9 Siargao

Siargao

Ekspert

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,124 Poster:

Skrevet 25 June 2012 - 08:50 AM

Jeg var nokså tidlig ute med å varsle den første finanskrisen allerede høsten 2006 og det var selvfølgelig alt for tidlig. Normalt kommer dette i to bølger og den andre er mye verre enn den første. Ta en titt tilbake til 30-tallet. Tror mitt gamle estimat var Dow Jones ned til rundt 3000 og den stoppet vel på 6.666 under finanskrisen. I verste fall kan bølge nummer to gå dypere som følge av at man fjerner bunnen i markedet slik det skjedde rundt 1993 med boligprisene i Norge.

Japan viser jo klart at det kan gå mange tiår før man klarer å komme tilbake. Japan har forsøkt å holde liv i skrotten med gjeld og enda mer gjeld og statsgjelden er vel nå på ca 220% i forhold til BNP. Jeg anser derfor ikke Japan som en trygg havn. En kollaps i Japan vil ha enorme ringvirkninger.

Kina er også nedsyltet i privat gjeld som landet forsøker å skjule. Eiendom der er nok mer overinvestert enn i Spania og USA.
  • 0

#10 Siargao

Siargao

Ekspert

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,124 Poster:

Skrevet 25 June 2012 - 08:55 AM

Produsere? høøø, hva da som ikke billig underbetalte arbeidere i Asia kan gjøre 15-20 ganger billigere. Det er slutt på å produsere - iallefall slik vi forbinder med produksjon. Det er ikke bruk for folk lengre til å produsere for vi kjøper billig dritt fra Kina for lånte penger. Snakk politisk vannstyre o det er jo den egentlige krisa. At ungdomsledigheten er skyhøy slik mange i Europa utdanner seg til et liv uten mening, men det er også her håpet ligger til en fremtid med mening. Det kan ikke fortsette slik før den politiske uroen blir så stor at vi får et politisk jordskjelv av dimensjoner.

For land som har råd, kan det ha mening å blåse opp den offentlige sektor for hva er egentlig alternativet selv om det muligens er som å pisse i buksa for å holde varmen? Det er faktisk like dyrt eller billig å betale arbeidsledighet til folk enn å putte dem inn i offentlig sektor. Den store fordelen med det siste, er at vi får sannsynligvis en friskere befolkning for folk trives dårligere i det meningsløse som arbeidsledighet tross alt er. O til slutt, hadde jeg bestemt så hadde vi brukt en vesentlig del av formuen vår til forskning og utvikling - gjerne med biologi og nano-teknologi som grunnelementer . ..

Vi kan vel ikke kjøpe vaktmester fra Kina selv om sykepleierne kommer fra Filippinene :pleasantry:

Når jeg bygget standsmessig hytte på ca. 72 kvm fra ca. 2001 hadde jeg rørlegger og elektriker med en totalkostnad på 14000 og 18000. I dag hadde trolig samme jobb kostet 100-150.000 til hver. Årsaken er at alle skal tjene 600.000 i året.
  • 0

#11 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 7,839 Poster:

Skrevet 25 June 2012 - 09:04 AM

Vi kan vel ikke kjøpe vaktmester fra Kina selv om sykepleierne kommer fra Filippinene :pleasantry:

Når jeg bygget standsmessig hytte på ca. 72 kvm fra ca. 2001 hadde jeg rørlegger og elektriker med en totalkostnad på 14000 og 18000. I dag hadde trolig samme jobb kostet 100-150.000 til hver. Årsaken er at alle skal tjene 600.000 i året.

Skal du importere arbeidskraft så kan du jo spørre deg hvor skal de bo? Hva skal de leve av? Slikt skaper press i boligmarkedet og en storstilt import av arbeidskraft fra billige land vil bare skape enda mer etterspørsel og hva skulle du gjøre med alle disse norske rørleggerne, elektrikerne, murerne og annet som ikke ville ned på 30 kr. timen? Jeg hører allerede LO synger taktfast i det fjerne - nei til sosial dumping!
  • 0

#12 Subic bay

Subic bay

7. far i huset

• Members
  • 4,389 Poster:

Skrevet 25 June 2012 - 11:07 AM

Skal du importere arbeidskraft så kan du jo spørre deg hvor skal de bo? Hva skal de leve av? Slikt skaper press i boligmarkedet og en storstilt import av arbeidskraft fra billige land vil bare skape enda mer etterspørsel og hva skulle du gjøre med alle disse norske rørleggerne, elektrikerne, murerne og annet som ikke ville ned på 30 kr. timen? Jeg hører allerede LO synger taktfast i det fjerne - nei til sosial dumping!

Er enig med deg at Norge bør satse på forskning, ikke avspise den delen med noen skarve hundre mill. i året.
Se på oljeindustrien, vi er idag verdensledende ang. utviding til havs, det er ikke takket være staten.
Kanskje ta ett virkelig løft på forskning, da i high, tec. relaterte baner, også på utvikling av nye skipstyper, bølgekraft o.l.
Problemet idag er vel at staten ikke er så interessert i slike ting, så grunderne må "gi" bort ideene til utlandet.
Månelanding? Pøøh, ikke engang halvgjort arbeid da det ble for dyrt.
Forstå det den som kan.
  • 0

#13 Aco201

Aco201

Vår herre`s høyre hånd

• Sponsor
  • 3,597 Poster:

Skrevet 25 June 2012 - 11:22 AM

Jeg har en formening om at det finnes ikke noe lykkeland i fysisk forstand.
Lykkelandet finnes i ens eget hode og finner man fram i det virvaret av koblinger i hjernen, så finner man lykkelandet nær sagt overalt.

Men jeg er veldig glad jeg er for at jeg er norsk..NAV eller ikke NAV... :)
  • 0

#14 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 7,839 Poster:

Skrevet 25 June 2012 - 11:32 AM

Men jeg er veldig glad jeg er for at jeg er norsk..NAV eller ikke NAV... :)

Selv om mye sikkert kan bli bedre, er jeg også veldig glad for at jeg er norsk. Min kone er av samme oppfatning etter at hun havnet på sykehus i Norge. Wow! Alt er gratis sier hun til sine LEAR-kompiser her nede. I tillegg, betaler vi verken for lege eller medisiner når det gjelder Aimee. Selvfølgelig er LEAR-vennene imponert over landet som har så generøse helseordninger...
  • 0

#15 theRabbit

theRabbit

ForumKanin og Kjøkkenhageinspektør

• Sponsor
  • 4,456 Poster:
  • LocationOslo og CHV

Skrevet 25 June 2012 - 11:38 AM

Selv om mye sikkert kan bli bedre, er jeg også veldig glad for at jeg er norsk. Min kone er av samme oppfatning etter at hun havnet på sykehus i Norge. Wow! Alt er gratis sier hun til sine LEAR-kompiser her nede. I tillegg, betaler vi verken for lege eller medisiner når det gjelder Aimee. Selvfølgelig er LEAR-vennene imponert over landet som har så generøse helseordninger...

Og hvor mange av disse LEAR-damene er vakre, unge og ugifte ??
NØYAKTIG INFORMASJON Åge, er det viktigste i formidling av denne type blogger !!!!! :sarcastichand:

K. Aninen
gnager
  • 0

* mumle, mumle... savner Bunnien, SENSURERT og sol og varme..... mumle, mumle *

----- http://www.snuttshop.no -----

#16 Subic bay

Subic bay

7. far i huset

• Members
  • 4,389 Poster:

Skrevet 25 June 2012 - 12:26 PM

Hun er ikke den eneste som er imponert. Spørsmålet er vel heller, hvor lenge kan Norge makte dette uten en nysatsning på forskning, fremtidsrettede tiltak?
Når skal de regjerende våkne opp å forstå at oljen engang tar slutt? Kanskje raser til et bunnivå vi aldri har opplevd tidligere?
  • 0

#17 Alexis Atlanta

Alexis Atlanta

Orakel

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,136 Poster:

Skrevet 20 November 2015 - 08:47 AM

Hallo alle sammen.

Nå ser det ut for at oljeprisen vil stige fra begynnelsen av 2016 og kanskje opp til 2018 for å demme opp for økende etterspørsel. Det må startes investeringer i produksjon som er utsatt og det vil ta sin tid.
Prisen vil øke langsomt etter det jeg forstår.

Ja dette betyr kanskje flere jobber og styrket krone i forhold til peso. Les denne artikkelen.

https://sg.news.yaho...-095045524.html
  • 0
“ I can do all things thru Christ who gives me strength.” Phil. 4:13

#18 acer

acer

7. far i huset

• Members
  • 6,989 Poster:
  • Locationkarmøynå ^ pitalo , san fernando , cebu

Skrevet 20 November 2015 - 07:53 PM

Hallo alle sammen.
Nå ser det ut for at oljeprisen vil stige fra begynnelsen av 2016 og kanskje opp til 2018 for å demme opp for økende etterspørsel. Det må startes investeringer i produksjon som er utsatt og det vil ta sin tid.
Prisen vil øke langsomt etter det jeg forstår.
Ja dette betyr kanskje flere jobber og styrket krone i forhold til peso. Les denne artikkelen.
https://sg.news.yaho...-095045524.html

En god fredag's nyhet for meg og de som jobber i olje/offshore industrien =0))
  • 0

det kjedeligste med livet er at det finnes så mange vakre kvinner og så lite tid

#19 Pekjan

Pekjan

Rådgiver

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 619 Poster:

Skrevet 21 November 2015 - 04:06 PM

Saudi må vel snart gjøre ett eller annet, og de har vel kun 2 alternativer

Alt 1.Få med seg resten av Opec og andre I å redusere produksjonen for å få prisen opp.

Alt 2.Redusere sitt eget vannvittige forbruk av penger.

Det siste kan vise seg å være det vanskligste, uten å skape uro og bråk I eget land.

• 0

#20 Aco201

Aco201

Vår herre`s høyre hånd

• Sponsor
  • 3,597 Poster:

Skrevet 21 November 2015 - 05:21 PM

Det er sunt med en nedtur engang iblandt.

• 0

0 bruker(e) leser dette emne

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere

Copyright © 2018 Your Company Name