Elegia© by Fisana

Gå til indhold

Bilde

Saftige og møre spareribs

• Venligst logg inn for å besvare
7 svar på dette emne

#1 Lars

Lars

Sponsor

• Administrators
  • 1,911 Poster:

Skrevet 22 April 2012 - 02:47 PM

De fleste filippinere og nordmenn setter pris på spareribs. Spareribs koster rundt 200 peso kiloen her. Om du tar til takke med "ribs shoulder", som er delvis spareribs, koster det ca 150.

For å få de møre og fine, skal du koke de først. Ta en neve salt i noen liter vann, kok opp. Ha i spareribsen og reduser varmen, la de putre i tre kvarters tid.

Når de har kjølt, kan du marinere dem. Du må gjerne bruke en ferdig BBQ saus som Hunt's eller andre - de fleste gode supermarkeder har dem. Eller du kan lage en selv. Denne er også verdt et forsøk.

Egentlig trenger du ikke marinere så lenge, jeg synes det er godt selv om det har stått kun en times tid. Men jeg har også testet med sistnevnte marinade, lagt de i egnede poser, fått ut det meste av luften - og latt de stå i kjøleskapet med maks 4 grader over en uke.

Sleng de på grillen. Husk at de allerede er kokt, så de skal egentlig kun svis litt. 4-5 minutter på hver side er som regel nok. Pensle gjerne underveis med marinade, og krydre litt ekstra med pepper eller annet om du vil. Husk at de er kokt i saltvann, så noe mer salt er det ikke behov for.

Tilbehør kan være så mangt. Potetsalat, coleslaw, grillet mais og evt en grønn salat er nok nordmenns favoritt, mens filippinere nok helst vil ha ris.

Til denne retten passer det godt med en kald San Miguel!
  • 0

#2 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 6,811 Poster:

Skrevet 22 April 2012 - 03:28 PM

De fleste filippinere og nordmenn setter pris på spareribs. Spareribs koster rundt 200 peso kiloen her. Om du tar til takke med "ribs shoulder", som er delvis spareribs, koster det ca 150.

For å få de møre og fine, skal du koke de først. Ta en neve salt i noen liter vann, kok opp. Ha i spareribsen og reduser varmen, la de putre i tre kvarters tid.

Når de har kjølt, kan du marinere dem. Du må gjerne bruke en ferdig BBQ saus som Hunt's eller andre - de fleste gode supermarkeder har dem. Eller du kan lage en selv. Denne er også verdt et forsøk.

Egentlig trenger du ikke marinere så lenge, jeg synes det er godt selv om det har stått kun en times tid. Men jeg har også testet med sistnevnte marinade, lagt de i egnede poser, fått ut det meste av luften - og latt de stå i kjøleskapet med maks 4 grader over en uke.

Sleng de på grillen. Husk at de allerede er kokt, så de skal egentlig kun svis litt. 4-5 minutter på hver side er som regel nok. Pensle gjerne underveis med marinade, og krydre litt ekstra med pepper eller annet om du vil. Husk at de er kokt i saltvann, så noe mer salt er det ikke behov for.

Tilbehør kan være så mangt. Potetsalat, coleslaw, grillet mais og evt en grønn salat er nok nordmenns favoritt, mens filippinere nok helst vil ha ris.

"Ta en neve salt i noen liter vann....". Kjøttet trekker vel til seg en god del salt under koking. Uten salt blir det vel en relativt matt smak på kjøttet. Noe forslag til andre ting man kan bruke istedenfor salt?
  • 0

#3 Tatang

Tatang

Veteran

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 307 Poster:

Skrevet 22 April 2012 - 06:50 PM

Magsarap !!! Nå blei eg sulten hær eg sitter , dette skal prøves ;)
  • 0
" Could any hell be more horrible and real than this ? " Jim Morrison

#4 frank

frank

Sponsor

• Sponsor
  • PipPipPipPipPipPip
  • 970 Poster:

Skrevet 22 April 2012 - 06:56 PM

Den oppskrifta til Lars skal prøves :)
  • 0

#5 Lars

Lars

Sponsor

• Administrators
  • 1,911 Poster:

Skrevet 22 April 2012 - 10:41 PM

"Ta en neve salt i noen liter vann....". Kjøttet trekker vel til seg en god del salt under koking. Uten salt blir det vel en relativt matt smak på kjøttet. Noe forslag til andre ting man kan bruke istedenfor salt?

Eh ja . det er derfor en koker det i salt og ikke bruker salt etterpå. Men du må gjerne tilsette mer om du vil.
  • 0

#6 Einar

Einar

Veteran

• Sponsor
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,292 Poster:
  • LocationTelemark / Toledo

Skrevet 23 April 2012 - 05:46 AM

Er du Pondusfan Lars? (eller rettere sagt Jokkefan...) Gemt billede
  • 0
event.png

#7 Lars

Lars

Sponsor

• Administrators
  • 1,911 Poster:

Skrevet 23 April 2012 - 06:08 AM

Er du Pondusfan Lars? (eller rettere sagt Jokkefan...) Gemt billede

Hehe - ja, må innrømme at jeg stjal den derfra. Pondus er alltid på ønskelisten fra Norge!
  • 0

#8 Polaris

Polaris

Nytt medlem

• Members
  • PipPip
  • 27 Poster:

Skrevet 23 April 2012 - 05:05 PM

Hei Åge, Mrs Dash skal være et alternativ for deg. De har forskjellige salt-frie blandinger. Vet ikke om du får dem kjøpt i Norge men de er tilgjengelige på amazon.com

http://www.amazon.co...d/dp/B0005XORU6
  • 0

0 bruker(e) leser dette emne

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere

Copyright © 2014 Your Company Name