Elegia© by Fisana

Gå til indhold

Bilde

Hvorfor tar det så lang tid å få visum

• Venligst logg inn for å besvare
33 svar på dette emne

#1 Tunder Thord

Tunder Thord

Rådgiver

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 896 Poster:

Skrevet 17 April 2012 - 08:21 AM

Ja vi venter jo på familiegjenforening. Kona fikk visum ganske fort - gikk under 1 mnd. Vi venter jo på ungene. I dag ble nesten papirene våres lagt til fag etaten. Men så sjekket hun om papirene var verifisert, og det hadde de jo ikke blitt gjort. Så da sa hun at det ikke var noen "hensikt" å legge papirene over til fagetaten, med beskjed at alle papirene var på plass.

Så forsinkelse av saken blir det hvis dere mangler noen papirer når dere leverer inn + at denne verifikasjons prosessen tar fryktelig lang tid. Når dette ikke er på plass blir det ikke gjort noe i UDI.
  • 0

#2 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 6,782 Poster:

Skrevet 17 April 2012 - 09:13 AM

Ja vi venter jo på familiegjenforening. Kona fikk visum ganske fort - gikk under 1 mnd. Vi venter jo på ungene. I dag ble nesten papirene våres lagt til fag etaten. Men så sjekket hun om papirene var verifisert, og det hadde de jo ikke blitt gjort. Så da sa hun at det ikke var noen "hensikt" å legge papirene over til fagetaten, med beskjed at alle papirene var på plass.

Så forsinkelse av saken blir det hvis dere mangler noen papirer når dere leverer inn + at denne verifikasjons prosessen tar fryktelig lang tid. Når dette ikke er på plass blir det ikke gjort noe i UDI.

Jeg vet at UDI prioriterer barns gjenforening med sine sine foreldre. I din sak har ikke barna noen far eller han er ikke en del av barnas hverdag. Jeg sitter med en følelse at du/dere kanskje burde ha gjort dette litt annerledes. Da snakker jeg om at hun burde kommet hit til landet på det visumet hun allerede har og så kunne dere satt igang med barna. De hadde helt klart fått en helt annen prioritering muligens. Iallefall ifølge UDIs egne prioriteringer så prioriteres barns gjenforening med sine foreldre....Noen tanker jeg gjør meg her. Hva mener du?
  • 0

#3 Tunder Thord

Tunder Thord

Rådgiver

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 896 Poster:

Skrevet 17 April 2012 - 02:03 PM

Jeg vet at UDI prioriterer barns gjenforening med sine sine foreldre. I din sak har ikke barna noen far eller han er ikke en del av barnas hverdag. Jeg sitter med en følelse at du/dere kanskje burde ha gjort dette litt annerledes. Da snakker jeg om at hun burde kommet hit til landet på det visumet hun allerede har og så kunne dere satt igang med barna. De hadde helt klart fått en helt annen prioritering muligens. Iallefall ifølge UDIs egne prioriteringer så prioriteres barns gjenforening med sine foreldre....Noen tanker jeg gjør meg her. Hva mener du?

Det er ikke så lett å avgjøre hva som er den beste vei. Jeg tok noen runder med meg selv, hva er det lures å gjøre - søke for henne først eller søke samlet. Vi falt ned på å søke samlet.
Muligens har våres prosess blitt litt forsinket pga at vi manglet den ene consensusen fra ene faren - den fikk de på Udi først den 25 mars. Jeg har inntrykk av at når det mangler noen papir så blir bare saken liggende. Nå når vi har alle papirene ble det litt fortgang - dame ba meg vente mens hun undersøkte noe. Hun var som sagt på vei til å sende papirene til fag etaten. Nå vil jeg nok pushe mere på ambassaden i Manila - det er der det stopper nå. Kan jo ikke fatte at det skal gå så lang tid å få verifisert papirene. Det er jo bare snakk om fødsels attest, dåpsattest og evt sign. Dfa (giftepapirene)verifiseringen gikk jo på en dag. Muligens har de ikke fått beskjed om verifisering fra UDI. Uannsett så kjenner Ambassaden til saken våres , fordi Manila kjente til mailene jeg har sent til UDI.
  • 0

#4 Aco201

Aco201

Vår herre`s høyre hånd

• Sponsor
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,097 Poster:

Skrevet 17 April 2012 - 04:54 PM

Venter fortsatt på en avgjørelse på konas søknad, vi passerte 7 mnd for 2 dager siden.
Så T T T...Ting Tar Tid

Er det noen maks tid de opererer med?
  • 0

#5 Tunder Thord

Tunder Thord

Rådgiver

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 896 Poster:

Skrevet 17 April 2012 - 05:03 PM

Venter fortsatt på en avgjørelse på konas søknad, vi passerte 7 mnd for 2 dager siden.
Så T T T...Ting Tar Tid

Er det noen maks tid de opererer med?

Det er vel ikke noen trøst i at man begge venter. Men vi får krysse fingrene begge 2.

Jeg veit ikke helt om det er noen maks tid. Men mener jeg har hørt at de snakker om 6mnd når det gjelder familiegjenforening for unger. Ellers så henviser vel UDI til det som står på UDI siden, -hva behandlingstiden har vært.
  • 0

#6 Tunder Thord

Tunder Thord

Rådgiver

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 896 Poster:

Skrevet 19 April 2012 - 04:16 PM

Ja da snakket jeg med UDI idag. Det var en bra samtale. Det virker som det går fremover. Udi dama sa at hun ser at det har gått 4 mnd, og hun registrert at vi hadde alle papirene bla sign til fedrene, så hun skulle gi beskjed til dem oppe. Men du må nok regne med at det kan ta 2mnd til. Så det virker som det er en behandlings frist på 6mnd når barn er involvert.
  • 0

#7 Aco201

Aco201

Vår herre`s høyre hånd

• Sponsor
  • 3,097 Poster:

Skrevet 19 April 2012 - 05:25 PM

De har nok noen standard svar de gir, så jeg ville ikke nødvendigvis ta alt bokstavelig.
  • 0

#8 Tunder Thord

Tunder Thord

Rådgiver

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 896 Poster:

Skrevet 22 April 2012 - 08:42 PM

Jeg tenker jeg legger denne linken her saksbehandlingstiden UDI.
http://www.udi.no/Ov...lieinnvandring/

Jeg legger inn den som står i starten, så kan dere lese mere ved å klikke på linken. PS: jeg fant jo dette idag, ikke alltid like lett å finne den.

Normal saksbehandlingstid
Saker hvor det ikke er noen tvil om at kravene for å få familieinnvandring er oppfylt vil bli behandlet innen seks måneder, og ofte mindre enn dette.

Vår erfaring er at 80 % av alle søknader og klager på søknader blir behandlet innen 6 måneder.

Saksbehandlingstiden regnes fra UDI mottar søknaden fra politiet eller ambassaden, ikke fra den registreres i Søknad på nett.
  • 0

#9 Aco201

Aco201

Vår herre`s høyre hånd

• Sponsor
  • 3,097 Poster:

Skrevet 23 April 2012 - 07:22 AM

Har nettopp vært i kontakt med UDI og fått som svar at vår sak fortsatt ikke er behandlet.
Men jeg fikk noe info jeg ikke var klar over angående underholdning...de må ha både selvangivelse og lønnslipper.
I mitt tilfelle så tjente jeg for lite i 2010, så jeg har hele tiden i ettertid sendt de lønnslipper som bevis at jeg tjener godt nok.
Men siden 2010 var for lav, så må de både ha selvangivelse for 2011 + lønnslipper før de kan ta en avgjørelse.

Vår søknad som ble levert 15. september 2011 har blitt liggende i ventekø helt til 10. april 2012, altså nesten 7 mnd.
Da gikk den over til neste kø...for behandling.

Synd vi ikke fikk denne informasjon den gangen vi søkte eller de ganger i ettertid jeg har vært i kontakt med UDI, da kunne vi ha spart oss mye frustrasjon og venting.

Hvor lang tid det tar i den køen er det ingen som kan svare på... so still waiting.. :suicide:
  • 0

#10 Tunder Thord

Tunder Thord

Rådgiver

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 896 Poster:

Skrevet 26 April 2012 - 05:48 PM

Har nettopp vært i kontakt med UDI og fått som svar at vår sak fortsatt ikke er behandlet.
Men jeg fikk noe info jeg ikke var klar over angående underholdning...de må ha både selvangivelse og lønnslipper.
I mitt tilfelle så tjente jeg for lite i 2010, så jeg har hele tiden i ettertid sendt de lønnslipper som bevis at jeg tjener godt nok.
Men siden 2010 var for lav, så må de både ha selvangivelse for 2011 + lønnslipper før de kan ta en avgjørelse.

Vår søknad som ble levert 15. september 2011 har blitt liggende i ventekø helt til 10. april 2012, altså nesten 7 mnd.

Synd vi ikke fikk denne informasjon den gangen vi søkte eller de ganger i ettertid jeg har vært i kontakt med UDI, da kunne vi ha spart oss mye frustrasjon og venting.

Hvor lang tid det tar i den køen er det ingen som kan svare på... so still waiting.. :suicide:

Ja har litt den samme mistanken. Mangler man noe - så blir man liggende i vente kø. Og man får ikke vite at man ligger der. Jeg mente jo at vi hadde alle papirene og det hadde vi jo også. Men når det er noen der som mener at vi mangler papir så hadde jeg følelsen at papirene blir liggende i kø. Vi fikk jo på plass det papiret som de mente de manglet tilslutt, så nå er min siste informasjon at det er venting på å få satt en saksbehandler på saken.

Men det er nok tydelig som du også har funnet ut at man må følge opp søknaden.
  • 0

#11 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 6,782 Poster:

Skrevet 26 April 2012 - 06:38 PM

Jeg har egentlig ingenting å klage på, men jeg synes at UDI i enkelte saker viser en arrogant side. Arrogansen består i at man pokker ikke er istand til å gi et estimat over hva man kan forvente av tid. Minner meg litt om etaten hvor folk ble latterliggjort hvis de kom med helt vettuge forslag. Nå er det NAV som får gjennomgå. Kanskje UDI bør være neste ut. Det vi ser i enkelte saker er at noen saker drøyer og drøyer ut uten at det er noen grunn. Inntekter og øvrige dokumenter er iorden. Man får beskjed om at alt er iorden, men det skjer ingenting. Jeg lurer jo hvorfor??? Hva er det som gjør slike forskjeller i behandlingstid? Nå er det kanskje et eller annet med dokumentasjon over inntekt som må utredes i denne saken, men det bør da pokker ikke ta år og dag for det. Er vi tjent med å ha et slikt byråkrati som jobber i krabbegir? Har en følelse av at jeg har skrevet dette før - ja, at jeg gjentar meg selv....
  • 0

#12 Aco201

Aco201

Vår herre`s høyre hånd

• Sponsor
  • 3,097 Poster:

Skrevet 28 April 2012 - 04:21 AM

Uten tvil har de en del standard svar som de bruker, jeg tror rett og slett at de har noen regler om å uttale seg direkte om saken for å unngå krangel pr telefon.
Ergo så blir det mye svadasvar som ikke nødvendigvis er relatert til din sak.

Meg:
Hvorfor har dere ikke en tidsplan på nett som vi søkere kan bruke for å se status på saken vår? Da vil dere slippe mange oppringinger, det er jo derfor søkere kontakter dere?
UDI:
Det var ett godt forslag, det skal jeg gjøre meg noen notater om.

(Ingen skal fortelle meg at jeg er første som kommer med dette forslaget)

Meg:
Hvorfor ble vi ikke fortalt med engang at saken vår ble liggende på vent inntil selvangivelsen for 2011 var levert? Jeg har sendt dere kopi av lønnsutbetalinger hver måned siste 7 mnd for å bevise for dere at jeg tjener langt over minstkrav, så jeg hadde jo forventet at dere klarer å legge sammen dette uten hjelp av selvangivelsen?
UDI:
Vi er blitt flinkere til å informere om slike ting nå i år.

Ingen skal fortelle meg at dette ikke er rene svadasvar for å bli kvitt deg raskest mulig....
Men slik er det bare...lev med det :)
  • 0

#13 Ulf

Ulf

Tayasan , Negros Oriental

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,098 Poster:
  • LocationOslo

Skrevet 28 April 2012 - 07:19 AM

Kan saksbehandlingstiden i UDI ha noe med at hver Fredag er det kaffe og kake dag og på Onsdager er det jo møte hele dagen for å bestemme hviken kake de skal ha førstkommende Fredag , og sånn går no dagan :locomotive:
  • 0

event.png

#14 Tunder Thord

Tunder Thord

Rådgiver

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 896 Poster:

Skrevet 28 April 2012 - 08:29 PM

Nei jeg veit ikke hva det er med UDi. Muligens blir man lurt med standard svar. Stort sett synes jeg det er ok å prate med dem på Udi. Men noen av dem har jeg følelsen av at de passer på Norges Gull beholdning. De sier det ikke men man får neste den følelsen at du må ikke komme her å komme her. Andre derimot er forståelsefull. De fleste av dem er ok å prate med.
  • 0

#15 Aco201

Aco201

Vår herre`s høyre hånd

• Sponsor
  • 3,097 Poster:

Skrevet 29 April 2012 - 03:37 PM

Nei jeg veit ikke hva det er med UDi. Muligens blir man lurt med standard svar. Stort sett synes jeg det er ok å prate med dem på Udi. Men noen av dem har jeg følelsen av at de passer på Norges Gull beholdning. De sier det ikke men man får neste den følelsen at du må ikke komme her å komme her. Andre derimot er forståelsefull. De fleste av dem er ok å prate med.

Min slutning er at de har standard svar som gjør at man egentlig syntes man har fått ett greit svar av de.
Så får man selv trekke den slutning man vil om dette harmonerer med spørsmålet man stiller og sin sak.

Jeg ser for meg at de har en slik kloss med hull som unger bruker, den har 3-4 forskjellige hull som søknaden din skal passe inn i.
Passer den inn der, så går søknaden gjennom forsåvidt greit.

Passer ikke søknaden inn i noen av hullene, så kommer den i den lange ventekøen til de på ett eller annet tidspunkt igjen sjekker for å se om den passer i noen av hullene.
Dessverre så får man ingen informasjon om hvilken kø søknaden havner i, de sier bare at de kan ikke si noe om når søknaden blir behandlet.
Der er det absolutt ett forbedringspotensial.

For kona sin søknad så er det ikke UDI som har vært problemet, det er ambassaden i Manila.
De forholdt seg ikke til det de sa, de henviste kun til at siste 12 mnd måtte ha ett visst beløp, de sa ingenting om at også selvangivelsen måtte vise dette beløpet, ergo så havnet søknaden vår hos UDI.

Jeg vil nok tro at UDI sin måte å behandle sakene på er den metoden som får gjennom flest søknader pr år.
Men da må man påse at man oppfyller kravene 100% slik de mener det skal være, ellers så blir ventetiden lang...
  • 0

#16 Tunder Thord

Tunder Thord

Rådgiver

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 896 Poster:

Skrevet 14 May 2012 - 08:23 PM

Ja Aco man kan jo aldri være sikker på svarene man får. Vi fikk jo et raskt svar for Kona. Men for Guttene har vi jo ventet 5mnd nå. I forrige uke fikk jeg jo 2 forskjellig svar fra UDI. Det først svaret var at de ventet på papir fra Manila, mens på det andre svaret som jeg fikk på onsdag var at de hadde alle papirene og de var verifisert. Ja ja tenkte jeg. Jeg var jo ikke sikker på hvilke svar som var rett. I dag når jeg ringte fikk jo bekreftetlse på at alle papirene var verifisert, så vi får jo stole på det da. Så nå venter jeg bare på at noen kan signere og stemple visumet. Jeg bruker å si til dem at det er jo raskt å gjøre, bare stempel og signere. Jeg fikk jo også et hint idag om at det er en mulighet, hvis vi ikke får visumet før kona må reise til Norge, at man kan søke om utsettelse for hennes innreise. Men jeg håper jo at alt skal gå bra slik at vi får visumet iløpet av Mai.

PS: Problemet våres har også vært Manila. Eller at UDI har lagt beskjeden om verifisering på vent. For denne verifiseringen har gått i snegle fart.
  • 0

#17 Aco201

Aco201

Vår herre`s høyre hånd

• Sponsor
  • 3,097 Poster:

Skrevet 15 May 2012 - 05:05 PM

Vi feirer forresten 8 mnd jubileum i ventekøen idag.. :)
  • 0

#18 Åge

Åge

Technical Support

• Administrators
  • 6,782 Poster:

Skrevet 15 May 2012 - 09:28 PM

Jeg kan jo ikke akkurat si gratulere selv om vi har med et jubileum å gjøre...Dere har min fulle sympati kan jeg kanskje si muligens.
  • 0

#19 Tunder Thord

Tunder Thord

Rådgiver

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 896 Poster:

Skrevet 16 May 2012 - 07:17 AM

Jeg føler med dere. Vi er jo i litt samme situasjon. Vi har ventet 5mnd nå, går mot 6mnd i juni. Så dere har all min sympati og medfølelse.
  • 0

#20 Aco201

Aco201

Vår herre`s høyre hånd

• Sponsor
  • 3,097 Poster:

Skrevet 16 May 2012 - 08:29 AM

Så lenge man ikke kan dokumentere inntekt på rette stykke papir, så blir venteriden laaaang...uansett hva man tjener.

Jeg har sendt følgende spørsmål til UDI idag:

"Hei

Takk igjen for tilbakemelding.

Jeg trekker en slutning på at ventetiden hos UDI er tilnærmet "uendelig" og basert på informasjon jeg har søkt meg fram til på nett, så er kravene så rigide at det minste avvik resulterer i avslag og man må da gå gjennom en lang klageprosess.

Hvis vi nå skal fortsette å vente i måneder for så å få ett sluttresultat som er ett avslag basert på for lav inntekt i 2010, så løper tiden fra oss.

Jeg ønsker derfor å få opplyst om muligheten for å avslutte vår søknad hos UDI før det foreligger en avgjørelse, og om dette vil skape noen problemer for å starte på ny søknad på ambassaden i Manila."

Så da er det bare å vente nye 7-8 arbeidsdager på svar.. :)

Endret av Aco201, 16 May 2012 - 09:02 AM.

• 0

0 bruker(e) leser dette emne

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere

Copyright © 2014 Your Company Name